woensdag 8 december 2010

Aan de koffietafel #shahada #dawa #qahwa

ARBEID Sinds enige tijd werk ik met behoud van uitkering als schoonmaker. Samen met een aantal collega's hou ik het plaatselijke theater schoon. Daarnaast werk ik een ochtend en een middag ook op een school.

WERKVLOER Gisterochtend. Plaats van handeling: de koffietafel in de lerarenkamer van de genoemde school. Voorafgaande aan de werkzaamheden van die dag komen drie collega's even buurten, ze zijn onderweg naar een andere locatie. Ibrahim herken ik direct, in de zomer heb ik hem nog gezien en met hem gepraat over mijn keuze voor islam (die keuze heb ik gemaakt in 1996). Nu is de werkvloer niet de geijkte plek om het over zo'n onderwerp te hebben, maar goed, we redden ons wel.

ISLAM Naast een ander bekend gezicht heeft Ibrahim deze ochtend ook collega Ahmed bij zich. Zo goed en zo kwaad als het kan wisselen Ahmed en ik wat wetenswaardigheden uit over ons geloof.
'Even checken' lijkt Ahmed te denken, vlak voor we aan de slag gaan.
Er is een stilte gevallen (gebeurt wel vaker, vroeg in de ochtend, waar niet), collega Ahmed staart voor zich uit en zegt zachtjes La ilaha il'Allah Er is geen andere god dan Allah, het eerste gedeelte van de geloofsgetuigenis (shahada). Vanzelfsprekend 'antwoord' ik, ook op gedempte toon (waarom gedempt, eigenlijk) met Moehammadar-rasoeloellah Mohammed is Zijn boodschapper, het tweede gedeelte van die geloofsgetuigenis.
'Jij bent mijn broer,' zegt Ahmed en geeft me een schouderklop.
Machtig mooi, toch? Oké, broer Ahmed, jij hebt mijn dag gemaakt. Mash'Allah!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.