woensdag 19 juni 2013

Goed boek gekocht met oud goud

Het is nu al bijna vier jaar geleden sinds mijn scheiding. Tijd om mijn trouwring te gelde te maken, denk ik vanochtend. Het kleinood heeft al die tijd trouw op het plankje onder mijn badkamerspiegel gelegen en heeft een lange geschiedenis achter de rug. Een geschiedenis die begon op 8 mei 1997 (zie mijn weblogbijdrage Those were the days van 8 mei 2011).

In het centrum van mijn woonplaats houdt een goud-opkoper kantoor. Ik krijg €35 voor de ring en van een deel van die opbrengst koop ik een boek: Het geheim van de kalligraaf; het beschrijft "een grootse [even gepassioneerde als gevaarlijke] liefdesgeschiedenis van een moslima en een christen" aldus de achterkant en de flap van het boek. De introductie van het boek "Het gerucht of Hoe verhalen in Damascus ontstaan" maakt op mij een grote indruk: de schrijver, Rafik Schami, maakt van het fenomeen gerucht eerst een tastbare uitdijende en vervolgens exploderende massa. Daarna wordt het gerucht een wezen dat rondwaart en mensen meeneemt. Dat belooft veel goeds!

Het geheim van de kalligraaf
Rafik Schami, 2008 (vertaling: Sander Hoving, 2011)
Uitgeverij Wereldbibliotheek bv
ISBN 978 90 284 2366 4

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.