maandag 14 februari 2011

Progressieve relaxatie is de bom (onder mijn gemoedsrust)

lees ook mijn weblogbijdrage Op een blauwe maandag van 18 januari jl.


BIJ NADER INZIEN Vorige week woensdag. Voor het eerst naar een psych voor… ontspanningsoefeningen. Om een lang verhaal kort te maken: dàt valt vies tegen. Maar dat besef ik pas bij nader inzien, wanneer ik thuis op mijn eigen divan zit.

PSYCHO-KOLOS Tijdens de eerste sessie (en de laatste) bij de psychologe (een medewerkster van Psy-Q, een psycho-kolos met vestigingen door het hele land, o.a. te Apeldoorn) ben ik nog ontspannen. Ik lijk in hogere sferen. Ik vertel haar zelfs dat enkele bewegingen die onderdeel uitmaken van de oefeningen, lijken op bewegingen die ik maak tijdens het islamitisch gebed. Maar terug in Zutphen, zittend in mijn eigen omgeving, in mijn eigen woonkamer met alle vertrouwde zaken om me heen, besef ik dat mijn eerdere twijfels over deze psycho-kolos zijn toegenomen.


VERWAARLOOSDE WEBSITE Ik krijg geen persoonlijke aanpak: de psychologe heeft totaal geen inzage in haar agenda (ik moet haar vertellen wanneer wij elkaar weer zien) en de oefeningen die ik als huiswerk meekrijg, staan ergens op een verwaarloosde website: Health-psychology.com – de url krijg ik mee op een papieren strookje (zie foto hierboven). Moet je eens kijken! Onder het kopje ‘nieuws’ staan links naar artikelen uit 2002, 2003 en 2004: #megafail

Screen shot gemaakt februari 2011 (klik op afbeelding voor groter formaat)

www.health-psychology.com/ontspanning/tekst2.html

ZEKER ZIKR! De tekst van de ‘progressieve relaxatie’ oefening staat op hierboven genoemde webpagina als een mp3 (korte en lange versie). Wat een vervelende stem heeft die man, zeg! Ik hou het een paar minuten uit met die vent. Wanneer ik dan met mijn beide benen weer op aarde ben beland, besef ik dat ik het over een andere (meer vertrouwde) boeg moet gooien. Wat bij mij in het verleden voor ontspanning heeft gezorgd, is het verrichten van zikr, het gedenken van Allah. Zikr, het bij herhaling uitspreken van litanieën, smeekgebeden en Schone Namen van Allah – dit alles om rust te krijgen, in het besef dat alles van Hem afkomstig is, zònder het eigen initiatief uit het oog te verliezen (ik kan het niet vaak genoeg herhalen: Allah helpt alleen hen die zelf hun land bewerken Yàlla Yàlla bay sa tool). Incha Allah begin ik binnenkort weer met zikr, waarbij ik mijn gebedsketting zal gebruiken. Mijn gebedsketting heeft nu astaghfiroellah al máanden werkeloos in een laadje gelegen. Dat moet ik dus weer oppakken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.