zaterdag 19 februari 2011

Revolutietheorie #saudi #uprising

Het is gemakkelijk meeleven met de bevolkingen van de diverse Arabische landen (èn niet te vergeten Iran). Zoals vele anderen laat ik ook mijn gedachten gaan over de gevolgen voor de gehéle Arabische regio. Bij deze gedachtegangen vermijd ik altijd zeer zorgvuldig dat éne land. Tot nu toe, dan. Demonstranten hebben in de Arabische regio genoeg redenen om de straat op te gaan en de machthebbers te dwingen veranderingen door te voeren.

Waarom niet in Saoedi-Arabië?

Voor de eerste keer stel ik mij deze vraag hardop. Ook de inwoners van het Saoedische koninkrijk hebben genoeg redenen om – ja, om in òpstand te komen. Maar, denk ik dan vervolgens, wat zal dit dan incha Allah voor een gevolgen hebben voor het Heilige Gebied, voor de umrah (de kleine bedevaart), de hajj (de grote bedevaart)? Wordt de Kaäba dan een toeristische trekpleister? Nóem maar op. Door mijn rudimentaire kennis van de Saoedi-Arabische samenleving ben ik niet in staat om te theoretiseren over een eventuele revolutie in Saoedi-Arabië. Zou Saoedi-Arabië óok een soort El-Baradei hebben? Zo'n internationaal gerespecteerde diplomaat die in korte bondige tweets @ElBaradei zijn licht laat schijnen over (de toekomst van) zijn land – wordt vervolgd

UPDATE 11 maart 2011:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.