dinsdag 16 december 2008

Iets kunnen betekenen, fi sabilillah (Dabakh)

Op de bonnefooi het internet afstruinen levert voor mij bij tijd en wijle verrassingen op. Zo kom ik een paar dagen geleden terecht op Dabakh.net. En wat staat daar… "Les archives de notre ami Hollandais Abdou Wadud" en "Abdou Wadud fait un excellent travail d’archivage". Kaar, mash’Allah!

FLASHBACK - LUXUS.SENEWEB.COM/DABAKH Het is november 2006. Op een indexpagina van Seneweb.com (luxus.seneweb.com/dabakh) vind ik een overzicht van 44 tekstlinks naar mp3 bestanden. Het gaat hier om een archief van radio-uitzendingen gewijd aan 'Mame Abdou', dat is serigne Abdoul Aziz Sy ‘Dabaakh’ (ook geschreven als ‘Dabakh’ of ‘Dabbakh’ of ‘Dabagh’), de in 1997 overleden kalief van de stad Tivaouane, het religieuze centrum van de Zawiya Tijaniyya, één van de groepen die behoort tot de tijani moslimbroederschap. Van mijn vrouw Ndoya heb ik dan al veel gehoord over deze veel bewierookte man. Downloaden, die hap! denk ik direct en ga onmiddellijk aan de slag. En dat is maar goed ook… Enkele dagen later, wanneer de buzz over dit mp3-archief de ronde doet op diverse Senegalese websites, is de luxus.seneweb.com/dabakh indexpagina met bijbehorende 44 mp3-bestanden al weer van het internet verdwenen. Wellicht is de ruimte op de luxus server van Seneweb.com alleen tijdelijk gebruikt om binnen een select groepje deze bestanden uit te wisselen.
Ik zet de 44 mp3′s (ruim twintig uur audio!) op mijn Dailymotion account*, maak ze later ook nog downloadable als mp3′s (via Filecrunch.com, inmiddels off line) maak het wereldkundig op diverse Senegalese internetforums en wacht af. Ondertussen beluister ik met Ndoya de bestanden, terwijl zij in het Frans samenvattingen geeft van wat er wordt gezegd (de voertaal van de uitzendingen is Wolof).

FLASHBACK – MAMSERIGNE.FR Voorafgaande aan de Gamou 2007 (i.e. Mawloud, de viering van de geboortdag van de profeet Mohammed, vrede zij met hem) is er nog steeds geen officiële website van de Zawiya Tijaniyya van Tivaouane te bekennen. Dan springt een particulier in het gat van de markt en begint een website (Mamserigne.fr) die is gewijd aan een tot dan toe mij onbekende religieuze leider. Om de website aantrekkelijk te maken, plaats hij veel materiaal van religieuze leiders uit Tivaouane, waaronder serigne Abdoul Aziz Sy ‘Dabaakh’. Waarbij hij (zoals ook Xalima.com) put uit o.a. het rijke archief van 44 mp3′s dat door ondergetekende beschikbaar is gemaakt voor Jan Ali en alleman. Mash’Allah, wat ben ik dan blij dat mijn archiveringswerkzaamheden worden opgepikt en gebruikt. Maar dat is nog maar het begin…

TERUG NAAR DABAKH.NET Dabakh.net is mash’Allah de eerste website die, zonder mijn medeweten maar ach wat maakt dat uit, mijn naam gebruikt op een website die in het geheel is gewijd aan Dabaakh. Verdeeld over een aantal webpagina’s vind je dan Dailymotion players met een keuze uit de 44 audio-bestanden. Op de eerste van deze webpagina’s staat vermeld "Les archives de notre ami Hollandais Abdou Wadud" en "Abdou Wadud fait un excellent travail d’archivage". Kaar, mash’Allah!
Uiteraard doe ik mijn archiveringswerkzaamheden om iets te kunnen betekenen voor anderen, maar het doet mijzelf ook enorm goed wanneer een website mij een pluim geeft voor dit werk; ook voor het beschikbaar maken van video’s met Dabaakh** en een video clip van Ibrahima Mboup over Dabaakh. (bekijk HIER de video). In een opmerking op die laatste webpagina staat nog het volgende: "Merci à notre ami Abdoul Wadud. Bedankt." Mash’Allah, een dankwoord in het Nederlands. Om niet naast mijn schoenen te gaan lopen, loof ik Allah meerdere malen, want aan Hem heb ik dit allemaal te danken.

UPDATE D.D. 17 MEI 2013:
*Sinds je bij Dailymotion alleen nog maar video's kan uploaden, zijn audiobestanden niet meer afspeelbaar. Jammer. De 44 'Dabaakh' audiobestanden heb ik later ook nog gestald bij WAT.tv en YouTube. Recentelijk heb ik de originele mp3-bestanden geplaatst op Archive.org. Daar zijn ze nu te beluisteren (stream) en te downloaden (ook in één .zip pakket met alle 44 bestanden).
 **Deze video's heb ik inmiddels in één playlist op YouTube geplaatst, welke door iemand anders ook op Archive.org is geplaatst.

archive.org/details/DabakhAudioArchive

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.