dinsdag 24 juli 2007

De wereld op z’n kop (III)

Bij de presentatie van het columnistenteam van Religie.blog.nl (dit naar aanleiding van de uitbreiding van het team) zet ik direct mijn vraagtekens bij één van mijn nieuwe collega’s. Het gaat hier om ene ‘Mohammed’. Zijn introductieverhaal gaat niet vergezeld van een foto want dat zou niet des islams zijn (nou ja). Ik wacht met mijn op- en aanmerkingen tot zijn eerste column.

Mijn complimenten aan de redactie van Religie.blog.nl. Het ontbreken van een foto van columnist Mohammed is opgelost met de afbeelding (!) van een soort private eye met gleufhoed. Leuk gevonden. Zou dat door de beugel van columnist Mohammed kunnen?

Gisteren is dan de eerste column van Mohammed geplaatst. Nou ja, column? Het is een opsomming van regeltjes over kleding dat pas aan het eind interessant wordt door de verwijzing naar de manier van kleding van nonnen enzo.

religie.blog.nl/columns/2007/07/23/mohammed-geeft-uitleg-over-islamitische-kleding-column

In de reactieruimte laat columnist Mohammed zich kennen als een haatdragende man. Hij scheert vrouwen die zich niet volgens zijn interpretatie van de islam kleden, af als "goedkope, om aandacht schreeuwende (dus zielige) vleesklompen die jullie ‘vrouw’ noemen" (dit is een fragment uit de eerste reactie van zijn hand, geplaatst 23/07/2007, 12:50). Dat is de wereld op z’n kop! De reacties laten zich raden. Wie haat zaait, zal haat oogsten, dat blijkt wel.

Dan ziet columnist Mohammed wat hij heeft aangericht en krabbelt terug met slappe excuses (geplaatst 23/07/2007, 16:31 en 23/07/2007, 17:13). Maar het kwaad is al geschied. Een column is bedoeld om discussie uit te lokken, meningen mogen daarom stellig worden geformuleerd. Maar columnist Mohammed heeft de grenzen van het betamelijke overschreden. In de excuses geeft hij aan zich voorlopig terug te trekken en zich te beperken tot het schrijven van columns.

Discussies op Religie.blog.nl worden soms op het scherpst van de snede gevoerd. Ook ik laat mij daarin niet onbetuigd. Wanneer het een verkeerde kant op dreigt te gaan, grijp ik soms naar het middel van humor. De ene keer werkt dat beter dan de andere keer. Omdat de gemoederen in de reactieruimtes van Religie.blog.nl nu wel erg verhit beginnen te raken, heb ik voor mijn komende column (gepland voor begin augustus) daarom niet gekozen voor wat prikkelende stellingen maar voor een selectie van moslimmoppen, door moslims. Aan het eind nodig ik christenen, joden (en atheïsten) uit om moppen ‘van eigen makelij’ in de reactieruimte te plaatsen. Dit onder het motto "Laten we om onszelf lachen". Incha Allah zal dan de hitte van de strijd plaats maken voor de koelte van een wapenstilstand :-)

religie.blog.nl/columns

UPDATE VANDAAG 13.42 UUR
Inmiddels heeft columnist Mohammed zich helemaal teruggetrokken uit Religie.blog.nl. Het siert redacteur David Slager van Religie.blog.nl dat hij in een reactie met de titel Mohammed, bedankt de positieve kant van Mohammeds bijdrage belicht. Zelf zou ik het anders (minder positief) hebben verwoord. David Slager aan Mohammed:

"[...] Bedankt dat je Nederland een doorkijkje wilde geven in je geloofsopvattingen en niet automatisch koos voor de makkelijkste weg: afkeren van de samenleving en in stilte schelden op de westerse verdorven maatschappij. Je koos ervoor om je daarover ook te verantwoorden en ik hoop van harte dat je (en met jou vele anderen) dat blijft doen, via welke weg dan ook."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.