vrijdag 20 juli 2007

De wereld op z’n kop (II)

Bij mijn dagelijkse speurtocht op Teletekst stuit ik vandaag op onderstaand bericht. "Het moet niet gekker worden…" zou ik niet willen zeggen, maar verbaasd ben ik wel. De informatie is te summier en ik krijg de indruk dat ik niet een compleet beeld krijg van het Mediamatic project "El Hema".


Bij een kijkje op Mediamatic.net blijkt het El Hema kunstproject heel veel te omhelzen. Om een idee te geven volgen hieronder een aantal citaten van deze Mediamatic.net webpagina www.mediamatic.net/17367/nl/el-hema

"De warenhuisketen Hema is de de meest publieke manifestatie van de Nederlandse cultuur. Je hebt volkeren die hun identiteit vinden in kerken tuinen of badhuizen. Wij Nederlanders identificeren ons met de Hema; het levende monument van praktische kleurige helderheid en ‘waar voor je geld’.

"De Hema is het alif en baa (abc) van de inburgering.

"Wij houden allemaal van de Hema en de Hema houdt van ons allemaal.

"Daarom spreekt de vraag naar een Arabische Hema direct tot de verbeelding: het is de verbeelding van de vraag naar een Arabisch Nederland.

"El HEMA is een tentoonstelling van leuke, verrassende ontroerende en soms provocerende ontwerpen. En je kunt er lekker eten. Halal natuurlijk.

"Gedurende de ramadan is El HEMA natuurlijk ook open na zonsondergang zodat de gelovige bezoekers met rein geweten een stuk worst kunnen komen eten."


Wordt de Hema onder handen genomen, dan kunnen Jip en Janneke natuurlijk niet achterblijven (zie illustratie rechts). Volgens mij zou die tekening prima passen in het Marwan & Moena boek dat de maakster van het moslimkindertijdschrift Onze Oemma, Anise Kemikbas-Nieuwpoort, aan het voorbereiden is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.