zondag 18 maart 2007

Kom Tot Het Gebed: cassette-opnames als mp3

"Kom tot het gebed, een korte inleiding tot de praktijk van de Islam" van Abdulwahid van Bommel (zie foto links). Vroeger heb ik het veel gebruikt als leerboek, de laatste tijd alleen als naslagwerk. Bij aankoop van het boek hoor je ook een audio-cassette te krijgen, maar vaak is deze niet beschikbaar.

Een paar dagen geleden. Bij mij rijzen twijfels over mijn eigen uitspraak van: de tashahoed, de zegewensen voor de profeet (vzmh) en smeekgebeden voor alle profeten en de gehele oemma. Jihaadoennafs betekent ook je eigen geloofspraktijk onder de loep nemen, en dus…

…pak ik "Kom tot het gebed" erbij. Even later tref ik de cassette aan, in een vergaarbak tussen onbestemde stoffige bandjes van jaren her. Praktisch is het niet, zo’n cassette. Constant voor- en achteruitspoelen, op zoek naar een bepaald fragment. Zelfs nu nog gaat dit boek vergezeld van een cassette*, zie deze link: www.islam-boeken.nl/store/details.php?ProductID=85

De audio-opnames behorende bij het standaardwerk "Kom tot het gebed" horen m.i. gewoon thuis op een CD, met als bonus dezelfde tracks in mp3 formaat zodat de gebruiker ook zijn mp3-speler kan gebruiken bij het leren uitspreken van de teksten. Incha Allah is zo’n CD al in voorbereiding maar voor eigen gebruik** heb ik de cassette-opnames reeds geconverteerd naar aparte mp3 tracks die, samengevoegd in een Windows Media Player playlist, gemakkelijk bereikbaar zijn middels een icoon op het bureaublad van mijn computer.

Luisterend naar deze opnames denk ik terug aan de tijd dat islam voor mij nog een onontgonnen gebied was. Mocht ik in een (geloofs)dip zitten, dan hoef ik maar naar deze opnames te luisteren en het is weer oké. Alhamdulillah!

* Mijn exemplaar is een tweede druk uit 1989. De bladzijdes die op de cassette worden genoemd, corresponderen niet altijd met de bladzijdes waarop genoemde teksten zich bevinden. Vanaf de intenties voor het beginnen, en het verbreken, van het vasten (hoofdstuk 6.3) worden op de cassette andere bladzijdes genoemd, met elke keer een verschil van vier bladzijdes "te weinig". Wat ontbreekt op mijn cassette zijn ook audio-opnames behorend bij hoofdstuk 3.9 "Het gedenken van Allah", een hoofdstuk dat uit vier bladzijdes bestaat. Ligt hier de oorzaak van de ‘verschuiving’ en heeft het iets te maken met een verschil tussen de eerste en de tweede editie? Joost Allah mag het weten :-)

**Incha Allah zal ik binnenkort de mogelijkheden van het online zetten van deze mp3′s onderzoeken.


UPDATE 26 FEBRUARI 2013: Inmiddels heb ik de mp3s online beschikbaar gesteld. Via deze webpagina zijn ze te beluisteren en te downloaden: archive.org/details/KomTotHetGebed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.