donderdag 24 augustus 2006

Nu shaban, daarna ramadan!

Het is nu (bijna) de achtste maand van de moslimkalender: shaban. Dat is de maand voorafgaande aan die o zo belangrijke en heilige maand ramadan. Mash’Allah! Daar ik zojuist weer met medicatie ben begonnen, zal ik (opnieuw) niet kunnen vasten in deze gezegende periode. Alhamdulillah zit ik nu niet met dezelfde vraag als ruim een jaar geleden: "Wat nu te doen, nu ik onder medicatie ben?" Die werd toen ruim voor aanvang van de ramadan beantwoord, zie deze eerste log over ramadan 2005. Voor hen die wellicht nu worstelen met dit dilemma, volgt hier nogmaals het betreffende antwoord, mij destijds gemaild door imam Abdulwahid van Bommel:

"Salam Alaikum, Moge Allah je genezing schenken! Het antwoord ligt in de lijn der logica zoals (bijna) altijd in de islam. Omdat het voor een overtuigde vaster vervelend of zelfs tragisch is om niet te mogen vasten, verricht hij/zij dus de plaatsvervangende handelingen. Dat betekent dus het voeden van een arme in Afrika of hier. Per dag zorg je dus voor de sahoer & iftar van iemand die daar het minimum aan inkomen niet voor heeft. (…) Ma’a salama, Abdulwahid [van Bommel]."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.