woensdag 1 maart 2006

Dagopeningen

Van jongsaf aan heeft radio mij gefascineerd. Als puber scan ik tot diep in de nacht de SW, de kortegolf band van mijn draagbare radio. Altijd op zoek naar radiostations uit den vreemde. Voor dag en dauw word ik dan weer wakker, pak weer mijn radio maar stem dan af op de AM.
Het is het tijdperk van de zgn. 'zeezenders' of 'piratenzenders'. Mijn favoriete zender indertijd is radio Mi Amigo. Met mijn radio tegen een oor geklemd, luister ik naar de stilte van de draaggolf op de frequentie van Mi Amigo, tot dat magische moment van de eerste plaat van de dag, zo'n kwartier voor aanvang van de programmering: "Morning has broken", gezongen door Cat Stevens. Een dagopening om nooit te vergeten!

moon.pp.se/anders/Music/Cat Stevens
- Morning Has Broken.mp3


Heden ten dage stem ik niet af op de AM of de SW maar het WWW. De magie is gebroken, met al die radiostations 'uit den vreemde' zomaar onder handbereik, waaronder een hele rits FM stations uit het mij inmiddels niet meer zo vreemde Senegal.
Vingt-quatre sur vingt-quatre zenden deze stations uit, maar de meesten hebben na de nachtprogrammering wel een soort 'dagopening', bestaande uit koranrecitatie, zikr en smeekgebeden – eventueel gevolgd door een ochtendpreek. Ja, da's andere koek dan dat lied van Cat Stevens met even later een preek van ds. Torenvliet :-) . Van diverse Senegalese radiostations heb ik reeds een dagopening opgenomen en deze als mp3 ter beschikking gesteld aan de bezoekers van mijn weblog: zie de 'Soundbites' button van het menu in de linkerkolom van deze webpagina. Mijn voorkeur gaat uit naar de dagopening van Dunyaa FM die er ruim de tijd voor neemt, zo'n anderhalf uur – onderbroken door het BBC Afrique nieuwsbulletin. Luister naar deze mp3's van Senegalese dagopeningen en krijg een idee waar Senegalese mannen naar luisteren, wanneer ze 's ochtends vroeg met hun radiootjes tegen de oren geklemd, òf naar de buurtmoskee lopen voor salaat al-fadjr, òf al druk bezig zijn met het werken voor het dagelijks brood.

UPDATE D.D. 13 MAART 2013:  De besproken mp3's van dagopeningen zijn online niet meer beschikbaar. Ik heb nog wel een back-up op CD, maar deze is niet meer af te lezen op mijn PC. Incha Allah kan ik de mp3's binnenkort weer uploaden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.