maandag 15 augustus 2005

Yande en Yaawmiddien (II)

Gisterenavond. De kids gaan weer vroeger naar bed want in onze regio begint morgen weer het nieuwe schooljaar. Ahmed en Kiné gaan al om 19.00 uur onder de wol en Yande om 20.30 uur. Sinds lange tijd pak ik er Onze Oemma weer bij, "het leukste & leerzaamste blad voor kleine moslims", om voor het slapen gaan de gedachten even te focussen op een bepaald aspect van ons geloof. Deze keer kies ik voor het verhaal "De zon" uit de rubriek "Allah’s schepping", een verhaal waarin wetenswaardigheden over de zon worden geïllustreerd met korancitaten en vele malen de zin "Soebhanallah" (Heilig is Allah) om zo het ontzag voor Allah en Zijn schepping uit te drukken. Wanneer er "Soebhanallah" in de tekst staat, geef ik een seintje aan Ahmed, die vervolgens deze zin voor zijn rekening neemt. Vind-t-ie prachtig!

"Soebhanallah!", Ahmed is blij en lacht zijn tanden bloot, want papa leest weer voor uit Onze Oemma.

"Soebhanallah!" Hé, ook Kiné doet een duit in het zakje.

"De zon komt altijd op in het oosten en gaat onder in het westen. Onze Profeet (vzmh) heeft gezegd dat de Dag des Oordeels gekomen is als de zon opkomt in het westen in plaats van het oosten." Zo luiden de laatste regels van "De zon".

"Soebhanallah…" Nou, mijn kleine meid Kiné heeft de smaak te pakken. "Walhamdulillah…"

Mash’Allah, ze spreekt de zikr uit die ze hebben geleerd door veel te luisteren naar Soxna FM, waar deze zikr op gezette (gebeds)tijden wordt uitgesproken. Laatst ben ik deze zikr ook tegengekomen in een gecombineerde Arabisch-Engelse versie. Dit is ‘m: www.anajaat.com/flasch/Allah.swf

Goed, terug naar gisteren. Om half negen lees ik hetzelfde verhaal aan Yande voor. Zij gaat wat nuchterder om met het verhaal en stelt meer vragen.

"De zon komt altijd op in het oosten en gaat onder in het westen. Onze Profeet (vzmh) heeft gezegd dat de Dag des Oordeels gekomen is als de zon opkomt in het westen in plaats van het oosten." Einde verhaal. Ik wil Yande een nachtzoen geven, maar dan:

"Papa? Kun je ook berekenen wanneer het Yaawmiddien is?"

"Nou, gelukkig niet, meisje."

"Ja, maar als de zon nu bijvoorbeeld morgen in het noorden opkomt en overmorgen in het westen…"

"…zoals in een weersverwachting, bedoel je?" Ja, Abdul, dat onderbreken van iemand die praat ben je nog niet afgeleerd. Nog steeds hyperdepyper, maar het wordt minder (mash’Allah).

"Ja, dat bedoel ik, papa."

"Hè?" Mijn gedachten zijn afgedwaald, dat gebeurt ook nog steeds. En dan heb ik het nog geeneens over mijn fameuze vergeetachtigheid.

"Dat van die weersverwachting, papa."

"Eh, oh ja. Nou, Yande meisje, de komst van Yaawmiddien kun je echt niet berekenen. Die Dag komt wanneer Allah het tijd acht." Nee, er bestaan alhamdulillah geen instituten als het KNYI of Yaaw Consult.

"Het enige wat je kunt doen, Yande, is alles doen voor Allah, soebhana wa ta’ala, vertrouwen in Hem hebben en in wat Hij voor ons in petto heeft." Fi sabilillah.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.