zaterdag 20 augustus 2005

De moskee van de wijk Kakareh in Djimakakor

De moskee van de wijk Kakareh in Djimakakor (Casamance, Senegal)
Mijn ouders hebben laatst een reis gemaakt door Senegal. Ze hebben ook Djimakakor* aangedaan, waar ik bijna tien jaar geleden twee weken heb doorgebracht. In die tijd was ik nog christen en had ik toen alleen oog voor de twee christelijke wijken van Djimakakor (pas na terugkomst in Rufisque, waar ik nog zes weken zou verblijven alvorens naar Nederland te gaan, begon mijn interesse voor islam**). Daarom heb ik, voor het vertrek van mijn ouders naar Senegal, mijn moeder gevraagd om een foto te maken van de moskee van Kakareh, de islamitische wijk van het voornamelijk christelijke dorpje Djimakakor (nabij de stad Bignona in de regio Casamance, Zuid-Senegal).

klik op de foto
om het in een groter formaat te kunnen bekijken

Op de achtergrond zie je een woonhuis. Vlak daarvoor de moskee, verpletterd door een boom. Mash’Allah, de overblijfselen van de moskee hebben de inwoners van Kakareh gewoon laten staan. Omdat er toch gebeden moet worden, hebben ze vlak voor deze resten een gebedsruimte gebouwd, met een hoop palmbladeren als dak. De gebedsruimte maak je open door de balk die de deur dichthoudt te verwijderen en dan… mash’Allah, bidden onder een dak van palmbladeren, zoals de eerste moslims deden in de moskee van Medina, toen de profeet (vrede zij met hem) na een lange gevaarlijke tocht (de hidjra) was aangekomen in de stad die toen nog Yathrib heette…

* membres.lycos.fr/djimakakor
** abdulwadud.web-log.nl/abdulwadud/2005/12/het_interview_m.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.