donderdag 9 oktober 2014

Afspraak

Om 14.00 uur heb ik vandaag een afspraak in de moskee van Zutphen. Een mooie gelegenheid om het middaggebed (13.30 uur) daar te verrichten. Ik ben al járen niet meer in de moskee geweest en ben blij verrast hoe de inrichting is aangepast aan de juiste gebedsrichting, deze was namelijk jarenlang abusievelijk zuid in plaats van (zoals het hoort) bijna zuidoost. www.youtube.com/watch?v=MZYIWo2kqNs
In een hoek van de gebedsruimte zie ik mijn grote vriend Lamine zitten, ik kom hem nog wel eens tegen maar er was een tijd dat we elkaar regelmatig zagen (zie mijn weblogbijdrage Verhalen van 12 augustus 2007). Ik geef hem een hand maar ga niet eerder bij hem zitten dan ná het verrichten van een kort vrijwillig gebed, het is immers not done om te gaan zitten zonder Allah te hebben aanbeden.

Lamine heeft in zijn handen een boekje met een selectie soera's. En ja hoor, hij heeft 'm open op soera Ar-Rahmaan (soera no. 55), mijn favoriete koranhoofdstuk! Ik omhels hem, ik ben maar wat blij dat hij juist dit hoofdstuk aan het lezen is. Lamine houdt het boekje voor mij en ik lees soera Ar-Rahmaan. We zijn zó gefocust op Allah's Woord dat we niet in de gaten hebben dat...
"Hé, Lamine, het is tijd!" roept één van de aanwezigen. Lamine blijkt de aangewezen persoon te zijn om de oproep tot het gebed (azan) te doen. Wat een verrassing, de moskee heeft zijn eigen Bilal. Fijn om weer eens samen het gebed te doen in plaats van in mijn uppie op mijn gebedskleed in mijn huiskamer. Na afloop van het middaggebed komen er nog wat scholieren binnen die samen het gebed doen. Mooi hoor.

Mijn afspraak is overigens niet komen opdagen. Ik heb nog even gewacht in de 'kantine' van de moskee. Gezeten op een stoel vlakbij de schoenensluis, de ingang naar de gebedsruimte, heb ik zicht op de koffieautomaat waarop afgebeeld een dame die zichtbaar geniet van een bakkie leut. Boven de automaat hangen een digitale klok met daarop de actuele gebedstijden èn een gewone klok met wijzers: ze geven de juiste tijd aan. Vlak naast de open deur van de schoenensluis hangt ook een klok. Geloof het of niet, maar deze staat stil.

Ik neem mij voor af en toe het gebed in de moskee te verrichten. Waar een afspraak al niet goed voor is :-)

archive.org/download/www.elahmad.com_12/055.mp3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.