woensdag 22 oktober 2014

Azan-besluit in Zutphen: vlees noch vis

lees ook mijn weblogbijdragen
Dagelijkse azan in Zutphen: doet het moskeebestuur water bij de wijn?
van 20 december 2013, update 7 januari 2014 (inclusief scans van krantenartikelen)
De kogel is door de moskee
van 2 juli 2014 (inclusief scan van krantenartikel)

lees verder op DeStentor.nl
Via Facebook hou ik de actualiteit in mijn woonplaats Zutphen bij. Vanochtend las ik dat de azan nu twee keer per week gaat klinken in Zutphen. "De kogel is nu pas echt door de moskee", denk ik. "Maar twee keer per week, op vrijdag èn maandag?"

In Zutphen heeft de azan jarenlang één keer per week geklonken, voorafgaande aan het vrijdagmiddaggebed. Het oorspronkelijke idee van het moskeebestuur (uitgesproken in december 2013) om de azan meerdere malen per dag te laten klinken had nog iets logisch, maar die polderoplossing van nu? Da's vlees noch vis.

Krijgen we nu ook een máandagmiddagpreek?


UPDATE 19.15 UUR:

Overigens, er zijn meerdere azan-apps waarmee je prima de oproep tot het gebed uit je eigen smartphone kan laten klinken. Zelf ben ik een uitermate tevreden gebruiker van zo'n app (technisch gesproken is het een widget, zie afbeelding onderaan deze bijdrage). Handig toch? Een azan die klinkt vanaf een moskee is zeker niet nodig. Het voegt wèl iets toe aan de geloofsbeleving, maar of dat een argument is waarmee kritikasters kunnen worden overtuigd?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.