vrijdag 5 oktober 2007

Beeldvorming (VI) Target locked I

Mash’Allah, maandag jl. heb ik mijn dag gehad in Hilversum. Ten kantore van de NIO (Nederlandse Islamitische Omroep) heb ik wat details doorgenomen over mijn incha Allah aanstaande debuut als radio-columnist (één keer per maand per drie maanden in het programma "Het Andere Geluid" dat elke dinsdag op Radio 5 van 22.00 tot 23.00 uur wordt uitgezonden). Mijn eerste column gaat incha Allah dinsdag a.s. de lucht in.

Volgend op het gesprek bij de NIO heb ik een onderhoud met een redactiemedewerker van de actualiteitenrubriek van een andere omroep. Ik leg hem uit dat ik, sinds ik deel neem aan Religie.blog.nl als columnist, christenen beter ben gaan begrijpen. Hun zorg over moslims ("Als moslim moet je toch zovéél goede werken doen om in de gunst te komen bij Allah, maar hoe weet je nou of je genoeg doet?") komt van het idee dat christenen – volgens alle christenen? – sowieso in het paradijs komen omdat Jezus voor hen zou zijn gestorven aan het kruis. Ik leg de redactiemedewerker uit dat ik dan antwoord met een citaat uit een heilige overlevering, waarin Allah zegt dat bij het Einde der Tijden Zijn genade over Zijn wraak zal zegevieren. En dan zeg ik:

"Nou, dat vind ik toppie van Hem. Christenen denken vaak dat je als moslim qua te verrichten goede werken met een soort target zit, waaraan je persé moet voldoen. Dus níet - kan ik je zeggen! We zijn allemaal mensen en kunnen niet meer doen dan ons best."

Waar het plots vandaan komt weet ik niet, wellicht door mijn wijze waar op ik islam benader, maar de redactiemedewerker vraagt mij plots:

"Dus ik zou jou kunnen portretteren als een moslimvrijbuiter?"

"Geenszins! Op het moment dat een moslim islam anders benadert dan de buitenwacht verwacht, heet hij ineens een ‘moderne moslim’ of een ‘liberale moslim’ of in het ergste geval een ‘moslimvrijbuiter’. Ik ben gewoon een moslim die blij en enthousiast zijn geloof beleeft en dat ook uitdraagt."

"Hoor je bij een bepaalde organisatie? Is wat jij beleeft en praktiseert de ‘ware islam’?"

"Ik moet niets hebben van omschrijvingen als de ‘pure islam’ of de ‘ware islam’. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, er zijn meerdere wegen die naar Mekka leiden. Daarom probeer ik zoveel mogelijk op mijn weblog het lidwoord ‘de’ te vermijden wanneer ik islam benoem. Als het taalkundig niet anders kan (of als ik het ‘de’ over het hoofd zie) spreek ik over ‘de islam’. Nee, als je een woordvoerder van een bepaalde beweging of leerschool nodig hebt om het één en ander over islam te illustreren, dan heb je aan mij geen goeie."

lees verder Beeldvorming (VII) Target locked II van 3 november 2007

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.