dinsdag 31 december 2013

Wat een vondst! (4)

Vandaag een paar audiobestanden die horen bij twee weblogbijdragen over de ramadan: #1 Zeker tarawih doen d.d. 20 september 2006 en #2 Ahmed naar tarawih d.d. 1 oktober 2006.

De complete tekst van weblogbijdrage #1:
"Ahmed verheugt zich nu al op het ‘Eid-gebed, terwijl de ramadan nog moet beginnen :-) Dit speciale gebed heeft op hem na afloop van ramadan 2005 diepe indruk gemaakt (zie mijn log Suikerfeest, een impressie van 3 november 2005). Het bezoek van imam Abdulwahid van Bommel aan ons huis (hij moest in Zutphen zijn vanwege een lezing) staat ook nog in zijn geheugen gegrift (zie mijn log Imam, kom er eens kijken! van 15 oktober 2005).

"Tarawih (extra gebeden tijdens de ramadan in de avond) heeft hij in 2005 maar één keer meegemaakt. Incha Allah zal dat dit jaar wat meer zijn. Ahmed ziet tarawih als een fysieke uitdaging. Het feit dat de gebedsruimte waarin we tarawih verrichten een voormalige gymzaal is, spreekt hem zeer tot de verbeelding (volgens mij was het trouwens een aula :-)"

Een citaat uit weblogbijdrage #2:
"Gisterenavond. Voor de eerste keer deze ramadan neem ik Ahmed naar tarawih [extra gebeden tijdens de ramadan]. Het is weekend en er zijn meer vaders die hun zoon hebben meegenomen. Direct na het betreden van de gebedsruimte doen Ahmed en ik een vrijwillig gebed van twee rakaat voor we gaan zitten (zo ben ik dat gewend). Daarna gaan we zitten, op Ahmeds verzoek dichtbij de nis waar de imam straks voorgaat in gebed. Ahmed praat honderduit en stelt mij vele vragen, ik heb moeite hem tot stilte te manen.

"Ergens tijdens tarawih begint hij tijdens de roekoe tegen me aan te hangen. Even later wanneer we op onze hielen zitten en de tashahoed doen, leunt hij tegen me aan. Hij dommelt weg en schrikt dan op wanneer ik opsta: het bidden is nog niet eens afgelopen :-) Ahmed houdt het vol en strompelt na afloop voldaan naar de imam om hem een hand te geven. Mash’Allah! Hij krijgt van iedereen schouderklopjes. Goed gedaan, jongen!

"De jongen is doodop en praat nauwelijks, met moeite kan ik hem nog tijdens de rit terug naar huis wat reacties ontfutselen op zijn eerste deelname aan de tarawih van deze ramadan. [...]"

In het audiobestand behorende bij weblogbijdrage #1 (opgenomen met Audacity, goede geluidskwaliteit) is Ahmed nog vol enthousiasme. Het audiobestand van weblogbijdrage #2 is opgenomen direct na afloop van de gebeden, tijdens het terugfietsen naar huis. "[Ahmed lijkt dan] mash’Allah een vermoeide sportman die nog bezweet van de wedstrijd al hijgend een kort verslag doet," zeg ik daarover in weblogbijdrage #2. Dat korte verslag is opgenomen met de voice-memo van mijn mobiel (slechte geluidskwaliteit).

Middels deze audioplayer kun je naar de twee audiobestanden luisteren (de transcriptie van beide bestanden vind je eronder):

archive.org/details/Ahmed_naar_tarawih



#1 "Zeker tarawih doen" 2006-09-20 Ahmed

Abd "Uh Ahmed."

Ahmed "Ja?"

Abd "[lacht] Uh. Effe kijken hoor, Ahmed. Uh. Incha Allah over een paar dagen is het de ramadan, begint de ramadan."

Ahmed "Ja?"

Abd "En, wil jij graag weer mee naar tarawih?"

Ahmed "Ja. Héél graag."

Abd "Uh, wat is tarawih?"

Ahmed "Dat is dat je dan moet bidden."

Abd "Ja, maar"

Ahmed "In een zaal."

Abd "Ja, maar dat doen we niet altijd hoor. Ik neem je natuurlijk niet zo vaak mee naar de moskee dus daarom is dat misschien heel bijzonder voor je maar, daar bidt je altijd: in de moskee."

Ahmed "Ja."

Abd "Ja."

Ahmed "Oh..."

Abd "Wat is, wat is tarawih dan?"

Ahmed "...ik moet eventjes mijn eten pakken."

Abd "Je eten pakken? Nou, kom zo maar terug dan, ja?"

Ahmed "Ja."

Abd "Oké. Nou, en, wat is [er bij] tarawih anders dan gewoon bidden?"

Ahmed "Dat je met heel veel mensen bidt."

Abd "Ja, maar dat doe je ook altijd in een moskee."

Ahmed "Oh ja."

Abd "[lacht]"

Ahmed "Dan weet ik het niet."

Abd "Nee hè. Ja. Misschien moeten we [er] wat vaker heen, ook al is het geen ramadan natuurlijk."

Ahmed "Ja."

Abd "Um. Nou, het is heel erg ja heel erg veel rakaat [bidden], [dat zijn] onderdelen van gebeden, dat je heel vaak met je hoofd op de grond gaat."

Ahmed "Ja."

Abd "Ja? De sajdah. Enne, ja dat doe je dan uh dat doen je dan heel erg veel, heel erg lang en dat is dus uh gelijk na het nachtgebed."

Ahmed "Oh. Dàt."

Abd "Maar dat vond je wel leuk. Waarom vond je dat leuk, jongen?"

Ahmed "Omdat het heel lang is en dan wordt je heel moe van."

Abd "Wat zeg je?"

Ahmed "Omdat het heel lang is en dan wordt je heel moe van."

Abd "Oh. Ha. Nou, zo kun je het ook benaderen. Geen spirituele benadering, moeilijk woord. Maar uh, nou. Ja, gemotiveerd ben je zeker, dus?"

Ahmed "Ja."

Abd "Da's mooi. Nou, ook gemotiveerd om te voetballen, want uh je gaat zo naar de training, hè?"

Ahmed "Ja."

Abd "Ja. Nou, eet smakelijk, jongen."


#2 "Ahmed naar tarawih" 2006-09-30 Ahmed

Abd "[---] Hoe was het deze keer?"

Ahmed "Héél leuk."

Abd "[---]"

Ahmed "Ja, maar het was ook héél vermoeiend.

Abd "[---]"

Ahmed "Ik ben nog heel erg moe."

Abd "Ja?"

Ahmed "Ja."

Abd "[lacht]"

Ahmed "[gaapt]"

Abd "Je kwam iemand tegen, van je klas geloof ik hè?"

Ahmed "Ja. Nee,  niet van mijn klas."

Abd "Oh, andere, andere klas."

Ahmed "Ja, naast mijn klas. Maar papa, [die] had zo'n blauw mutsje op. Oh ja, want je had, jullie trouwdag..."

Abd "Ja."

Ahmed "...de eerste keer dat jullie gingen trouwen, toen had je zo'n wit mutsje op of zoiets."

Abd "[---] dat was iets anders, maar zeg maar een mutsje. Ja."

Ahmed "Oh."

Abd "Ja, dat was lang geleden, hè."

Ahmed "Ja. [pauze] Zijn mooie sterren, hè."

Abd "Supermooie sterren, Ahmed."

Ahmed "[gaapt] Ik ga straks gelijk naar bed, maar eerst nog pyjama aandoen."

Abd "Ja, eerst  kusje aan mama geven, dan..."

Ahmed "Dat ook.

Abd "...aan mama..."

Ahmed "Dat ook."

Abd "...en dan naar bed?"

Ahmed "Ja, maar ook nog tanden poetsen."

Abd "Gaan we nog de Fatiha doen en..."

Ahmed "Ja..."

Abd "...of zeg je heb je zoiets van nou, we hebben wel genoeg soera's gedaan?"

Ahmed "Alléén de Fatiha."

Abd "Alleen de Fatiha?! Geen Ash-Shams meer?"

Ahmed "Nee, want ik ben veel te moe."

Abd "[---] Oh.oh. [lacht]"

Ahmed "[gaapt]"

klik hier voor de complete verzameling 'home audios' uit 2006-2007

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.