maandag 27 mei 2013

Mechanische zikr, zeg maar



Ik ben al járen niet meer bezig met zikr (voor de niet-moslim buitenwacht: noem het maar moslim-meditatie). Na afloop van het gebed doe ik wel trouw mijn 33x soebhanallah 33x alhamdulillah en 33x allahu akbar maar dan heb je het ook wel gehad. Ik hou de aantallen bij met mijn duim die als een razende over mijn vingerkootjes glijdt: mechanische zikr zeg maar, uit gewoonte. Vroeger had ik een in de loop van de tijd zorgvuldig opgebouwde verzameling zikr, de teksten stonden in mijn mobiel (zie mijn weblogbijdrage Jazikr van 15 maart 2010). Toen ik vorig jaar op mijn werk m'n mobiel kwijtraakte, verloor ik ook het document met die verzameling. Dat was hard, al was ik toen al niet meer met zikr bezig.

Het zijn voor mij nu verwarrende tijden. Heb ik een paar dagen geleden gehoord dat er bij mij in 2005 géén diagnose ADHD zou zijn vastgesteld [UPDATE D.D. 29 MEI 2013: ik had het verkeerd begrepen, in hetzelfde jaar 2005 vond het ene bureau het te vroeg voor een diagnose ADHD terwijl het àndere bureau de diagnose wèl stelde - lees maar verder] vind ik nu net in een oude tas de uitslag van een onderzoek dat bij mij in 2005 is afgenomen en de conclusie is [tromgeroffel] : in dat jaar is bij mij zéker ADHD vastgesteld. De bron hier genoemd is dus zeker geen betrouwbare bron. Dat ik nu weer praat met een psychologe (en een psychiater, want er is medicatie in het spel) helpt mij zeer. Maar wat ik nu ècht mis is zikr, het gedenken van Allah - terwijl ik er voor ga zitten - en er de tijd voor neem - zoals ik vroeger deed - het gaf me veel kalmte.


ik heb uitzicht, maar veel zie ik niet

Tegen beter weten in check ik Google Play op zikr en tasbieh (gebedsketting). Je schrikt je het lep-lazerus (excusez-les-mots) wat je allemaal vindt. Naast leuke praktische apps als Tasbeeh / Tesbih van Picak Technology (zie de twee screenshots bovenaan deze weblogbijdrage) zijn er ook apps waarin de reclame teveel afleidt van Hem (zie afbeelding in deze alinea voor een voorbeeld)."Is Dit Echt of Nep?"

In de verzameling genoemd in de eerste alinea zat ook een mash'Allah zikr met veel Schone Namen van Allah erin (een zikr van de hand van serigne Abdoul Aziz Sy, tot in 1997 de leider van de tijaniyya beweging in Senegal). Incha Allah zal ik deze zikr snel weer vinden.

Alhamdulillah heb ik nog in mijn bezit het boekje "[Introduction au] Wird Tidiane" (met daarin opgenomen de Wazifa). Op deze pagina van mijn weblog heb ik de scans van het boekje geplaatst.

Het kan zeker geen kwaad om met de Wazifa mijn zikr weer op te pakken. De Wazifa is een verzameling zikr en smeekgebeden, voorafgegaan door soera Al-Fatihah, het staat in het boekje vanaf pagina 9. archive.org/details/Wazifa



Om niet al te hard van stapel te lopen - ik ken mezelf, alhamdulillah - zal ik me in het begin beperken tot de Salaatoul Fatih, onderdeel van de Wazifa en een speciaal smeekgebed waarin Allah wordt gevraagd de profeet Mohammed en zijn familie (vrede zij met hen allen) te zegenen:


SALAATOUL FATIH Bron: [Introduction au] Wird Tidiane (blz. 11)

Luister via onderstaande YouTube player naar de Salaatoul Fatih, zoals uitgesproken door serigne Abdoul Aziz Sy 'Dabakh':

www.youtube.com/watch?v=bMVdD7Fq8g4

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.