maandag 2 april 2012

Arbeid is ook een vorm van aanbidding #ibada

Ruim een week geleden begon de zomertijd. Sindsdien is het verschil tussen de Nederlandse en de Senegalese tijd (= GMT) +2 uur. Mash’Allah! Zo kan ik via de livestream van RFM weer luisteren naar de ochtendwijding die begint rond 05.00 GMT, na de nachtelijke playlist (een mix van o.a. R&B, galsene en mbalax).

Vanochtend. Na een verfrissende douche ben ik tegen 06.45 NL tijd in mijn huiskamer. Ik zet mijn PC aan en stem af op RFM 94.0 Dakar. Salam Diallo‘s vette mbalax klinkt door de speakers en de ‘studio cam’ toont een lege studio met alle lichten aan. “Energieverspilling,” denk ik nog. Voor ik de kids wakker maak check ik nog even mijn Twitter timeline.

Even later klinken de vertrouwde klanken van RFM’s ochtendwijding door de speakers: kleine soera’s uit de Juz Amma, gevolgd door smeekgebeden – al járen hetzelfde bandje. Het ‘Sadaqallahoelaziem’ na de soera’s wordt nog steeds uitgesproken door (inmiddels wijlen) oustaz Mouhamadoul Amine Donde, lang geleden de vaste radio-imam van RFM (via de audio player boven deze alinea kun je luisteren naar een ochtendwijding die is opgenomen d.d. 28 februari 2005, inclusief een lezing van oustaz Donde).

Studio cam RFM, 2 april 2012, ca. 05.10 uur GMT
Ben ik net bezig met het ontbijt klaar maken, zie ik beweging in het beeld van de ‘studio cam’. De schoonmaakster van RFM is druk bezig met het vegen van de vloer en het afstoffen van de beeldschermen – zou ze ook luisteren naar de uitzending of heeft ze oortjes in en is ze in de ban van haar eigen playlist? Hoe dan ook, het is een bijzondere combinatie van beeld en geluid. Ik moet denken aan een overlevering waarin onze profeet Mohammed (vrede zij met hem) heeft gezegd dat arbeid ook een vorm van aanbidding is. Zo vreemd is de combinatie van de studiobeelden en de vooraf opgenomen religieuze uitzending dus niet. Mash’Allah!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.