donderdag 10 april 2008

Nederland en Senegal hebben woorden

SUMMUM Vanaf december 2003 heb ik op diverse levels 'islam in mijn dagelijks leven' kunnen verbeelden en verwoorden middels commentaren, beschouwingen, overdenkingen, weergaven van gesprekken met mijn kinderen, home- en andere videos, foto's. Zo'n registratie van de manifestatie Samen Verder Bouwen, gehouden in mijn eigen Zutphen, is dan hèt summum van deze verbeelding en verwoording - mash'Allah.

ONBEGREPEN Tijdens de bovengenoemde manifestatie spreekt de burgemeester van Zutphen, J.A. Cornelissen, duidelijke woorden over de vrijheid van meningsuiting, de vrijheid van godsdienst en het feit dat de film FITNA hier in Nederland niet op voorhand verboden kon worden. "En dat is goed," aldus Cornelissen, "ook al zijn er landen in de wereld waar dat niet goed begrepen wordt."

ONBEGRIP VERWOORD In een protestbrief, overhandigd aan de Nederlandse ambassade te Dakar en gericht aan premier Balkenende, komt dat onbegrip duidelijk naar voren. De brief is van de hand van een Senegalees kamerlid, de afgevaardigde Abdou Latif Guéye (Allah hebbe zijn ziel): "Wat onacceptabel is, is de onbegrijpelijke houding van de Nederlandse regering," zegt Guéye, "die zeker de film [FITNA] veroordeelt, maar niets doet tegen deze Nederlandse burger [Geert Wilders] die meer dan een miljard mensen schoffeert." www.youtube.com/watch?v=yZYn8SkIzCk

SUMMUM² Qua verbeelding en verwoording van 'islam in mijn dagelijks leven' heb ik vandaag een nieuw level bereikt op mijn weblog. In onderstaande video breng ik namelijk de woorden van J.A. Cornelissen en A.L. Guéye samen in één item. Het betrekkingsaspect doet dan het verdere werk: Nederland en Senegal hebben woorden, maar ze blijven on speaking terms. Voorwaar een interessante materie. Een materie die incha Allah nog vaker aan bod zal komen op mijn weblog.

www.youtube.com/watch?v=dWOqcGkzoDQ

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.