vrijdag 23 februari 2007

GAMOU 2007 Abdulwadûd bereidt zich voor (I)



Tijdens Mawloud twee jaar geleden (in Senegal met name door de tijani broederschap van Tivaouane groots gevierd onder de naam ‘Gamou’ of ‘de Gamou van Tivaouane’) belt Ndoya met de studio van RFM 94.0 Dakar, Senegal, om haar familie respectvol te groeten (ziyaar, een formele wijze van ‘de groetjes doen’, meestal vergezeld van één of meerdere smeekgebeden). Plots geeft ze me de hoorn en vraagt me om soera Ash-Shams (de Zon) te doen. Aldus gedaan. Reacties van luisteraars staan me niet meer bij, behalve dan die van een mevrouw die zó enthousiast is dat zij live in de uitzending haar telefoonnummer voor ons 'achterliet' (zie mijn log Live in de uitzending bij RFM (I) van 21 april 2005).

Abdulwadûd op herhaling. Met de ervaring van vorig jaar in het achterhoofd bellen we opnieuw met RFM (10 april 2006). Deze keer reciteer ik soera Al-Layl (de Nacht), de soera volgend op Ash-Shams. De mash’Allah reacties staan mij nog steeds bij (zie mijn log GAMOU 2007 In-gebed van gisteren; via een ingebedde player kun je luisteren naar deze uitzending).

"Nou, ze zullen wel verwachten dat ik ook dit jaar naar de studio bel, hè Ndoya? Ik bedoel, wanneer het Mawloud is, incha Allah…"

"Ik weet het wel zeker, sama jëkkër, sama kilifa," zegt ze lachend.

In tegenstelling tot eerder, bereid ik mij nu wel voor. Mijn deelname aan Mawloud middels koranrecitatie lijkt een traditie te worden. Ik denk na over welke soera ik zal doen. Het liefst natuurlijk soera Ar-Rahmaan, maar ja, dan is er maar weinig tijd over voor andere RFM bellers om live en direct hun zegje te doen (soera Ar-Rahmaan kan naar gelang de recitatiewijze 8 tot 24 minuten duren).

Dan krijg ik een idee. Incha Allah vallen Mawloud en mijn ‘verjaardag’ als moslim zijnde op dezelfde dag. Ik neem het boekje Juz ‘Amma van uitgeverij Noer Al ‘Ilm ter hand en zoek naar die korte soera waarin Allah’s Naam Al-Wadûd in voorkomt (in dit boekje staan de soera’s in Arabisch schrift, de uitleg is in het Nederlands en de uitspraak is in Latijns schrift – mash’Allah door mijn basiskennis van het Arabisch kan ik de uitspraak altijd checken, alhamdulillah). Sinds ik moslim ben, heet ik Abdulwadûd, al heb ik mijn oude en nieuwe roepnaam voor enige tijd nog wel naast elkaar gebruikt (zie o.a. mijn log Allah is Al-Wadûd, De Liefhebbende van 14 februari jl.).

Ik heb het boekje Juz ‘Amma al sinds mijn bekering. Het valt bijna uit elkaar. Stevige gaffer tape (excusez-le-mot :-) houdt de vergeelde bladzijdes bijeen. Dan vind ik de bewuste soera. Het gaat om soera no. 85, Al-Burûdj (de Sterrenbeelden). Mash’Allah, er zit echt een lijn in mijn soera-keuzes! Soera Al-Burûdj is met zijn tweeëntwintig soms lange aya’s niet één van de kortste, maar zeker toepasselijk voor ‘mijn’ incha Allah komende Mawloud. "Incha Allah" inderdaad. Want er kan nog van alles gebeuren: RFM niet online die dag, studio telefonisch onbereikbaar, noem maar op. Ik heb soera Al-Burûdj in het verleden meerdere malen gelezen, maar ben er nooit ècht voor gaan zitten. Nu dus wel:

A-oezoe billahi minasj-sjeytaanir-radjiem
Bismillahi Rahmaani Rahiem…

UPDATE: zie mijn log Soera 85 Al-Burûdj aya 1

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.