vrijdag 25 november 2011

Sprankjes hoop

OMSCHAKELEN Een constante in mijn karakter is het vermogen om bij het meemaken van een heftige gebeurtenis pas een paar dagen later de schok te ervaren, de schok te vóelen. Erg praktisch, want op die manier hou ik tijdens zo’n gebeurtenis het hoofd koel. Het uitstellen van zo’n schok gaat volstrekt automatisch: ik draai niet bewust een knop om, mijn wezen schakelt gewoon over naar een werkbare modus. Die modus heeft mij in het verleden veel diensten bewezen.

ABSEILEN Ruim twee jaar geleden ben ik gescheiden (nèt de 12,5 jaar niet gehaald). Tot april van dit jaar zat ik in die ‘werkbare modus’. Te lang, natuurlijk. De verwerking had eerder moeten beginnen. Gevolg: ik daal héél geleidelijk, schijnbaar onafwendbaar, af in een bodemloze put – met als ‘hoogtepunt’ een paniekaanval op mijn werk èn één keer de neiging om een restpartij van medicijnen te gebruiken voor een ander doel mijn gezondheid.

DAGELIJKS LEVEN Chaos regeert mijn denken. Mijn weblog, de enige plek waar ik voor mijn gevoel mijn leven nog ènige structuur kan geven, ligt nog steeds op z’n gat door de migratie-troebelen van Weblog.nl. Net zoals ik geen grip heb op mijn dagelijks leven, zo heb ik ook geen grip op mijn weblog. Berichten plaatsen lukt, bij tijd en wijle, maar mijn weblog vullen en inrichten naar eigen wens is nog steeds onmogelijk.

WORSTELEN Wees niet bevreesd. Ik hou mij staande! ‘Luctor et emergo‘ and all that. Jammer alleen dat ik op dit moment mijn fantasie, èn mijn vermogen snel verbanden te leggen (daar waar anderen die verbanden niet zien), nu niet optimaal kan gebruiken. Ik heb er gewoon de fut niet voor. Ik heb er náuwelijks de fut niet voor, moet ik zeggen. Sprankjes hoop genoeg, maar ik moet ze wèl weten te vinden.Een paar dagen geleden, net na middernacht: tijdens het schrijven van de weblogbijdrage die je nu leest, weet ik even niet wat ik met de tekst aan moet en ga wat twitteren. Dan zie ik deze opmerking van @esbudakra op Twitter: “Als ik een man zou zijn geweest zou ik een Mu’adhin en een herder willen zijn.” (die ontboezeming werd verwijderd maar is later opnieuw geplaatst) UPDATE D.D. 24 FEBRUARI 2013: helaas is de repost van deze tweet inmiddels ook verwijderd


GELOOF BELÉVEN Kijk, zo’n tweet als in de alinea 'Worstelen' hierboven, dàt is nou zo’n sprankje! Waarom spreekt mij die tweet over een mu’adhin (iemand die oproept tot het gebed) en een herder aan? Wel, ik herken die mu’adhin/herder setting als die van een bekende hadith (overlevering). Even googelen naar deze hadith, @esbudakra wacht af. Ik vind de hadith al snel in een verformfaaid boekje met ahadith qudsi (heilige overleveringen). Snel maak ik een foto en post het op Twitpic.com (zie afbeelding onderaan deze bijdrage). “Masha’Allah, subhanAllah, walhamdoelillah! Een hele mooie is dit :) jazak Allah voor het delen!” krijg ik als reactie. Kijk, dat doet me goed: zoiets waardevols delen, dat geeft mijn imaan een boost, joh! Na die tweet is het gauw schaapjes tellen en te bedde. Alhamdulillah!

@esbudakra Hadith qudsi 7. Is het te lezen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.