woensdag 7 mei 2008

Wèg met die sluier!

Laatst heb ik een ballonnetje opgelaten over hoe taal- en cultuurbarrières geslecht kunnen worden (luister naar mijn radiocolumn voor het programma Het Andere Geluid, NIO Radio 5 747AM, van 22 april jl.). Voorwaar een praktisch moeilijk uitvoerbaar plan, met veel financiële barrières. Maar goed, goede raad is niet duur!

GRAUWSLUIER Neem nu het ballonnetje van Chris, een buurtgenoot van mij.
Gisterenmiddag. In het kader van de voorjaarsschoonmaak helpt Chris ons door de betegeling van onze tuin en delen van ons huis te behandelen met een hogedrukspuit (zie foto). Ik kijk met bewondering hoe de grauwsluier wordt opgelicht en de tegels helder worden.

EIGENBELANG Met Chris, in het dagelijks leve een conciërge op een middelbare school, komt het gesprek al snel op moslimissues. "Die ene film" [Fitna] passeert de uiteraard revue (ons beiden is deze film zwaar tegengevallen, maar om verschillende redenen :-). Ik leg Chris uit dat ik graag in alle moskeeën Nederlands als voertaal wil. Niet om mijn medebroeders en -zusters in de gaten te laten houden maar – om eerlijk te zijn – uit eigenbelang. Ik zou maar wat graag welke moskee dan ook kunnen binnenlopen, terwijl het mogelijk is mij daar helder en duidelijk te informeren en verstaanbaar te maken in mijn moerstaal. Je gaat immers naar een moskee om te leren, niet waar?

CHRIS HEEFT EEN INGEVING
"De oplossing kan heel simpel zijn, Abdulwadûd."
"Licht me in, Chris."
"Wanneer een moskee een tolk heeft die ter plekke een preek of toespraak kan vertalen, lijkt je dat wat?"
"Hoe had je je dat voorgesteld dan?"
"Je kent die apparatuur wel die ze bij internationale conferenties gebruiken. Wanneer nederlandstalige bezoekers nu tijdelijk de beschikking kunnen hebben over draadloze apparatuur (een ‘oortje’ bijvoorbeeld) waarmee zij de vertaling van de tolk kunnen horen, dan zul je merken hoeveel Nederlanders moskeexc3xabn gaan bezoeken."

SLUIER WEG Chris weet zeker hoe je de grauwsluier van een moskee moet spuiten! Mash’Allah… Misschien is het incha Allah een goed idee om ergens een pilot te starten, gesponsord door een electronica fabrikant die de apparatuur levert, waarbij de merknaam van deze fabrikant in onderstaande wervende tekst geplaatst wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.