vrijdag 15 december 2006

Kerstverhaal van stal

Bij het naar school brengen wijst Kiné mij op een boekje met ‘het kerstverhaal’, dat gezamenlijk met een Sinterklaasboek en andere decembergebonden zaken ligt uitgestald op een aandachtstafel voor de ingang van de kleuterklas. Ze slaat het boekje open.

"Kijk, papa. Dat is Maria en dat is hoe-heet-ie-ook-alweer?"

Ik heb de laatste tijd gemerkt dat ze zich bewuster is van haar moslima-zijn (zie mijn laatste logs onder de titel "Fitrah") en dat ze zich daarmee onderscheiden weet van niet-moslims. We zijn vroeg in de klas en nog de enige aanwezigen. Ik leg haar uit dat wij moslims geloven in een heel andere versie van de gebeurtenissen rondom de geboorte van Isa (Jezus). In die versie heeft Maryam (Maria) geen Jozef nodig en moet het alleen rooien (met Goddelijke hulp via de engel Djibriel), een mash’Allah sterke vrouw!

"Als moslims mogen we ook geen tekeningen maken van Maryam of Isa of andere profeten en hun familie."

"Oh. Oké."

Mash’Allah, had ik dit een jaar eerder verteld, dan was de Boodschap niet aangekomen. Alhamdulillah is ze nu ontvankelijker en beter van begrip (mede dankzij de hulp van ‘juf Majorie’, logopediste, en extra ondersteuning op school).

Van de betreffende aya’s uit soera Maryam (soera 19, aya's 16-40, zie onderstaande link) heb ik een printje gemaakt van een uitleg in het Nederlands. Ik zal dat printje weer eens van stal halen. Zo kan ik mijn kids weer opnieuw kennis laten maken met het voor ons ware verhaal rondom de geboorte van Isa.

www.islamicity.com/MOSQUE/ARABICSCRIPT/AYAT/19/19_16.htm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.