Marokkaanse’s log ‘Submisser?’ plus de reacties

Het volgende stukje is afkomstig van de weblog Marokkaanse.web-log.nl. Datum van plaatsing op Marokkaanse.web-log.nl is 9 november 2004.

UPDATE 8 maart 2012:
Om één of andere reden heb ik het destijds (2004) nodig gevonden deze weblogpost van Marokkaanse te copy-pasten. Gelukkig maar! Nu is haar felle reactie op de film “Submission” bewaard gebleven. Wie meer wilt weten over de weblog van Marokkaanse, adviseer ik naar Archive.org te gaan waar vele pagina’s van haar weblog bewaard zijn gebleven (2004 t.e.m. april 2005):
wayback.archive.org/web/20040301000000*/
http://marokkaanse.web-log.nl
 

[UPDATE D.D. 13 APRIL 2014: deze webpagina hoort bij mijn weblogbijdrage Marokkaanse, where art thou? van 14 december 2004]

“Submisser?

“Ik heb Submission eindelijk bekeken. Ik had de film express niet eerder bekeken, omdat naar mijn mening moslimvrouwen te vaak als een soort onderdrukte, zielige groepje vrouwen worden neergezet, die verder niets te zeggen hebben. Een hoopje ellende dat elke ochtend, middag, avond en nacht door haar broer, man, vader (vul zelf maar een familielid in) wordt mishandeld.

“Nu wilde ik na de dood van Theo van Gogh het filmpje wel bekijken. Ik moet natuurlijk wel weten waar iedereen het over heeft.

“Wat is het doel van het filmpje? Mensen er op wijzen dat moslimvrouwen worden mishandeld? Dat we daar iets aan moeten doen? Goed zo! Ik ben de eerste die dan fanatiek “Submission” zou aanprijzen. Ik ben de eerste die enthousiast is. Ik ben tegen geweld. “Maar waarom heb ik dan verdomme steeds het gevoel bij Hirsi Ali dat ze het doet voorkomen alsof bijna alle moslimvrouwen door de mannen oftewel lichamelijk, of emotioneel dagelijks worden mishandeld. En waarom doet ze het voorkomen alsof dat Allah’s wil is? Wat heeft de Islam ermee te maken behalve dat het net zo hard wordt misbruikt/ verkracht als de vrouwen? De Islam is ook het slachtoffer van die mannen.

“Weer iets anders. Ik weet dat Hirsi Ali een verschrikkelijk ervaring achter de rug heeft. Ik wens dat niemand toe. Maar wat zowel Hirsi Ali als vele moslimvrouwen ook weten, maar veel nederlanders weer niet, is dat het een cultureel gebruik was. Typisch voor haar vaderland, Somalië. Waarom wordt dan telkens maar weer door haar aangegeven dat het een islamitisch gebruik is? Ik was net zo verbaasd als mijn buurmeisje toen ik van haar ervaring hoorde. Wat een achterlijk gebruik dacht ik. Toen ik daarna hoorde dat het een islamitisch gebruik was, dacht ik bij mezelf: “Wacht eens even… hoe kom je daar nu weer bij?” En terecht, want het is GEEN islamitisch gebruik!

“De moslimvrouwen die ik ken en ik, zijn allemaal van mening dat als Hirsi Ali toentertijd had aangegeven dat het om culturele gebruiken gaan die vaak voorkomen in islamitische landen, dat ze ons dan allemaal achter zich had gehad. Dan hadden we samen allemaal sterk gestaan voor een gezamenlijke doel: het doorbreken van de taboe binnen de gemeenschap, namelijk het bespreekbaar maken van mishandeling en daarna het probleem aanpakken. Waarom denk je dat ze zo weinig aanhang vindt onder de moslimvrouwen?

“Je moet niet van mensen verwachten dat ze je serieus nemen, als je ze zelf niet serieus neemt. Veel moslimvrouwen waren oprecht gekwetst en zijn dat nog altijd als er dan weer een bericht verschijnt waarin we oh zo zielig zijn. Je wordt er bijna depressief van!

“Tuurlijk zijn er veel die mishandeld worden. Maar blaas het ajb niet op. Ikzelf ken er persoonlijk maar eentje, en dat is dan toevallig een vrouw in Marokko. Hier in Nederland ken ik geen enkele mishandelde Marokkaanse vrouw. Surprise surprise! Marokkaanse vrouwen kunnen ook gelukkig getrouwd zijn en/of leven!

“Het is maar dat ik zelf een Marokkaanse moslimse ben, anders had ik er vast eentje geadopteerd. Zo zielig!”

Geplaatst door Marokkaanse :: 21:30 ::

====================

DIT WAS DE EERSTE REACTIE VAN ‘MAROKKAANSE’ OP DE FILM SUBMISSION. HIERONDER VOLGEN NU ONGEWIJZIGD ALLE REACTIES DIE BEZOEKERS VAN MAROKKAANSE’S WEBLOG HEBBEN ACHTERGELATEN. VOORAFGAANDE AAN ELKE REACTIE VIND JE DE NICKNAME VAN DEGENE DIE DIE REACTIE GEPLAATST HEEFT.

Marokkaanse :: 09 november 21:33 :: Wat ik verder ook verschrikkelijk vind is de op grootschalige misbruik die n.a.v. dat negatieve beeld wordt gepleegd. Voorbeelden: “Ik kreeg in mijn omgeving te horen dat “Malika” een huis had gekregen. “He? Een huis? Ik dacht dat de wachtlijst zeven jaar duurde” Klopt ook, alleen “Malika” had gezegd dat ze werd mishandeld en kreeg daarom een streepje voor. Ze had een urgentieverklaring gekregen.” “Huiswerk niet af? Gewoon zeggen dat je mee moest helpen met de huishouding.” En zo kan ik er nog 10.000 opnoemen.

Frozen :: 09 november 21:49 :: Het is nooit fijn om mishandeld te worden nee, maar het komt niet alleen maar bij moslims voor. Er zijn zat andere bevolkingsgroepen in nederland waaronder ook nederlanders waar het bij gebeurd. Ze zou dus eigenlijk moeten zeggen dat het tegen vrouwenmishandeling in het algemeen is.

Herbie :: 09 november 21:54 :: Er zijn meer moslimvrouwen buiten Nederland dan erbinnen. Nederland is nu niet echt een voorbeeldland wat betreft de islam. Ik meende dat de vrouwen in Iran en Afganistan toch iets slechter af zijn. Natuurlijk zijn er ook hier in Nederland vele vrouwen die regelmatig een tik krijgen, ook bij de niet moslima ! 7 jaar op de wachtlijst? dat is een schande ! Geen wonder dat de huizen zo duur zijn, de prijs wordt kunstmatig hoog gehouden.

Coqui :: 09 november 22:03 :: De positie van heel veel vrouwen in Islamistische landen is niet iets om blij van te worden. Het Nederlandse podium voor deze film is dan misschien ook niet het juiste maar ik denk niet dat Saudi-Arabië er voor zal kiezen deze film uit te zenden. Het gebruik waar je het over hebt, de besnijdenis is van oorsprong inderdaad een door cultuur bepaalde verminking. Ruim 80% van de moslimbevolking kent dit gebruik niet maar waar het wel gebeurt in moslimlanden wordt religie vaak als excuus gebruikt en er schijnen een aantal verwijzingen te zijn naar de profeet waar hij heeft gezegd “verklein maar vernietig niet”. Hier wordt naar verwezen wanneer meisjes besneden worden. In de praktijk komt het er echter vaak op neer dat door de besnijdenis kan worden aangetoond aan de man dat het meisje nog maagd is. Daarnaast zijn de moslimlanden die het gebruik kennen heel star in het vasthouden aan het ritueel. In Oeganda bijvoorbeeld is de besnijdenis dankzij goede voorlichting zo goed als verdwenen en landen zoals Kenia volgen. Het is inderdaad zo dat het woord vrouwenbesnijdenis hier in Nederland meteen wordt geassocieerd met de Islam en er is nog veel onwetendheid hierover. Neemt niet weg dat het in het algemeen slecht gesteld is met de positie van de vrouw in de Islam en dat de rechten van vrouwen het verdienen dat er een moedige vrouw is zoals Ayaan Hirshi Ali die het in ieder geval bespreekbaar wil maken. Het moet ergens beginnen…

Marokkaanse :: 09 november 22:08 :: Het gaat er vaak niet om WAT je zegt, maar HOE! Verschil van aanpak had zo’n verschil kunnen uitmaken!

Coqui :: 09 november 22:26 :: het komt er waarschijnlijk ook op neer hoe iets geïnterpreteerd wordt. Ik heb het nooit op die manier begrepen, mischien omdat ik met een andere bril kijk? Toen ik de film submission zag was mijn eerste gedachte, die zou in Iran of Saudi Arabië uitgezonden moeten worden. Heb niet eens aan de moslimvrouwen in Nederland gedacht. De blijf van mijn lijf tehuizen herbergen ook veel christelijke vrouwen.

Waiter :: 09 november 22:26 :: Ik kan niet meer doen dan je gelijk geven ! Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik de film nog niet heb gezien, wat niet wegneemt dat ik me moeilijk een beeld voor kan stellen dat elke moslim die ik ken zn vrouw in elkaar beukt. Wat Hirsi Ali betreft heb ik al heel lang mijn twijfels of deze wel praat namens de doelgroep die ze zegt te willen helpen.

Manja :: 09 november 22:57 :: Ik heb het filmpje ook bekeken. Ik vond het een aanklacht tegen vrouwenmishandeling. Maar dat komt omdat voor mij de link er niet ligt met de islam. Het feit dat er mensen zouden zijn die naar aanleiding van dit filmpje denken dat alle moslimvrouwen worden mishandeld, die zijn dan wel heel kortzichtig. Ze hoeven denk ik maar vlak in hun eigen buurt te kijken en ze zullen zien dat het probleem van mishandeling wel wat breder ligt dan dat. Dat zegt dan meer over die mensen die dat vinden dan over het filmpje op zich, naar mijn idee. Het had een prachtig document tegen mishandeling kunnen zijn als er meerdere vrouwen van diverse achtergronden zouden zijn geportretteerd. Ik heb het helemaal niet zo opgevat dat de vrouw de Islam de schuld gaf van de mishandeling. Ik heb het gevoel dat zij vanuit machteloosheid en ongeloof denkt: hoe kan dit nou: ik heb me altijd zo netjes aan het Woord gehouden en nu gebeurt me dit toch. Ook mensen met een christelijke achtergrond en zelfs ongelovigen verzuchten regelmatig “als er een god zou zijn, waarom staat hij dit toe?”. Daarmee zeg ik nog niet dat er in de bijbel staat dat alle lelijke dingen die gebeuren daardoor worden veroorzaakt, toch? Maar misschien heb ik iets heel belangrijks gemist in de film waaruit blijkt dat er vanuit de film wordt beweerd dat mishandeling Allah’s schuld is? Voor mij was het niet meer of minder dan een aanklacht van een mishandelde vrouw, het had willekeurig een willekeurige vrouw kunnen zijn met andere of geen geloofsovertuiging.

Peter :: 09 november 23:05 :: Ach Marokkaanse, de opvanghuizen voor vrouwen zitten mudvol met moslimvrouwen . Er moet voor noodopvang gezorgd worden. En dan die eerwraken. Je wordt er treurig van dat de moslims deze cultuur meenemen naar Nederland. Het ovegrote deel van de Nederlanders is, getuige de opnniepeilingen, er spuugzat van.

Mr. T. :: 10 november 09:33 :: @Manja: Wat jij en ik niet konden lezen waren de arabische zgn. vrouw-onvriendelijke koran-teksten op de lichamen. De film was dus wel degelijk gericht aan moslims. @Marokkaanse: Ik had de film al eerder gezien op internet, en vond hem walgelijk. Volledig zijn doel voorbij schietend. Als je aan (sommige) moslims die hun vrouwen mishandelen wilt laten zien dat ze verkeerd bezig zijn doe je dat niet door dat op blote vrouwenlichamen te schrijven. Dat soort moslims is sowieso behoorlijk conservatief en je jaagt ze met een soft pornofilm met een verwijzing naar de Islam alleen nog maar verder tegen je in het harnas. De maatschappij erotiseert in een rot-tempo, en niet alleen moslims vinden dat vervelend, maar ik (en een heleboel mensen die ik ken, allemaal niet-moslims) ook. Ik voel me als Nederlander hier ook niet meer echt thuis wanneer het eerste woord dat je leest als je op de teletekst-knop drukt “SEX SMS” is. 20 jaar geleden had “Submission” niet eens op TV uitgezoinden mogen worden. Nu wel. Ik weet niet of dat een goede ontwikkeling is, zeker niet als ze dit gaan verdedigen met “vrijheid van meningsuiting”. Als een bijbeltekst als “Gij zult niet doden” al als opruiiend wordt aangemerkt, dan weet ik niet waarom dit filmpje de dans ontspringt. Het is gemaakt met het volle bewustzijn hoe hard je een hele bevolkingsgroep tegen de schenen schopt. Neemt niet weg dat er onder de Islamieten een groep is (hoe groot die is weet ik niet, maar wel groot genoeg om op te vallen) die een probleem heeft en de Islam misbruikt of verkeerd interpreteert wat betreft vrouwen. Dit aan de kaak willen stellen is op zich niets mis mee, maar met zo’n film bereik je juist het tegenovergestelde, iedereen zet zijn hakken in het zand…

Rian :: 10 november 10:09 :: In Nederland worden veel vrouwen mishandeld. Ook vrouwen die lid zijn van christelijke kerken. Ook die bidden waarschijnlijk tot hun God om steun en hulp. Die ze uiteraard niet krijgen, niet van God in ieder geval. Zo heb ik submission bekeken. Hakim had ook ome Arie kunnen heten. En natuurlijk heb je gelijk dat vrouwenbesnijdenis een cultureel verschijnsel is en niet voorgeschreven door de islam. Maar zo wordt het wel verdedigd ! Dat het een gebeuren is wat een islamitische grondslag heeft. Het is aan ons -weldenkende vrouwen, inclusief Ayaan- om daar stelling tegen te nemen.

Opie Frekie :: 10 november 10:47 :: Okee, ik snap wat je bedoelt, maar: wat vond je nou van Submission?! Je gaat helemaal niet in op de film! Overigens vond ik de film uiterst estetisch, integer en erg mooi gebracht. En nee, niet iedereen beschouwt elke moslima dan meteen als zielig! Ik ben zelf christelijk en heb al heel wat films gezien die mijn religie als slecht wegzetten of zelfs tot lachfilm bombarderen, maar daar stoor ik me niet aan. Ik wil ze wel zien, anders kan ik niet aan het debat meedoen, maar ik heb me nooit in de hoek gedrukt gevoeld, terwijl er toch flink in sommige films op het christendom wordt ingehakt. Dus: wat vond je nu van de film zelf?

Kaatje :: 10 november 11:00 :: Ajaan is gewoon te ver doorgeslagen in haar haatcampagne, maar helaas is het wel zo dat er veel moslim vrouwen worden mishandeld.

David :: 10 november 11:18 :: @Mr T. als jij submission ziet als een soft-porno film dan spoor je volgens mij niet.

Umberto :: 10 november 11:37 :: Wat is er zo schokkend aan koran teksten op een vrouwe lichaam? Misschien mis ik totaal de essentie maar in hang dan ook geen enkel geloof aan. Is het respectloos? Waarom kunnen mosims dit niet relativeren, het is een filmpje en niemand dwingt je om e.e.a. voor waarheid aan te nemen. Ik heb alleen fragmenten gezien en een discussie van Ayaan en div. vrouwen dus misschien heb ik andere schokkende zaken gemist maar neemt niet weg het punt van het relativeren. Uit de discussie kwam overigens naar voren dat niemand het met haar eens is/was so what is the point?

Scrapyard :: 10 november 12:33 :: Ik vind het een stigmatiserende en onnodig kwetsende film. Het is net alsof alle moslimvrouwen zwaar mishandeld en onderdrukt worden. (Zoiets als: Alle Nederlanders zijn Tokkies) Je hebt verschillende gradaties in emancipatie binnen de moslimgemeenschap, net zoals in Nederland. Hier worden ook nog steeds vrouwen en kinderen verrot geslagen uit Gods naam door sommige Christelijk Gereformeerden en Noorse Broeders.

Bettieke :: 10 november 12:50 :: Hmm. Ik vond het geen schokkende film, maar wellicht ben ik “gehard” door alles wat ik tv zie aan bloot etc. Bovendien ben ik niet gelovig. Ik zag gisteren toevallig tijdens het zappen een discussie tussen ayaan en enkele moslimvrouwen. Ik viel er iets te laat in, maar wat ik begrijp is dat zij idd zeggen dat ze heus wel weten dat er vrouwen mishandeld worden binnen de islam, ook onder het mom “het staat in de koran”, maar dat dat niet standaard is. Aan de andere kant zag ik bij B&W een (overigens geweldige) discussie van ik geloof VMBO leerlingen van allerlei kleuren en geloven. Een marokkaanse jongen was vooral gekrenkt door het feit dat de teksten op een bloot vrouwenlijf getoond werden. Dus: wat is nou precies het probleem?

Moeke :: 10 november 12:51 :: Ik hoop dat we gewoon weer ons gezond verstand gaan laten werken. Mijn kids namen vriendinnen van verschillende nationaliteiten mee naar huis en ik voelde me altijd zeer welkom bij ieder van hun ouders. Sterker nog ik heb de meest walgelijke zoete dingen gegeten. Ik mocht 1 keer suikerfeest meevieren bij een marokkaans gezin waar tot grote vreugde na 2 zoontjes eindelijk het zo zeer verlangde meisje was geboren. Niemand sprak een ander woord dan Nederlands, omdat men vond dat ik de gesprekken moest kunnen volgen. En ja sorry ik vond echt alles te zoet, maar dat schijnt bij dat feest te horen.

Koffiekitten :: 10 november 13:18 :: Ben het helemaal met je eens die mens is gewoon een en al in de war, ok ze heeft wat meegemaakt en die arme vrouwen ook maar breng het anders.

Gewoonjohan :: 10 november 14:04 :: Het blijft ontering van de koranteksten. Ik ben voor vrijheid van meningsuiting en vind ook dat deze film gewoon gemaakt mocht/mag worden. Zo ook een film over Jezus (naam ben ik kwijt) van een tijdje geleden waar o.a. mijn veel christelijke kerken zo ontzettend op tegen was en ‘m wilde laten verbieden. Iedereen mag zijn mening verkondigen. Dat is vrijheid van meningsuiting. Dat ieder zijn eigen ethiek en smaak heeft en daarom iets wel of niet waardeert of veroordeelt is ook diezelfde vrijheid. Ik sla wel eens een mug dood. Dan zondig ik tegen een bepaalde godsdienst (boeddhisme?). Ik eet tijdens de ramadan. Ik houd op zondag geen rust. En dat mag. Zou ik die film gemaakt hebben, zou ik het anders gedaan hebben. Ik krenk mensen liever iets minder.

Kluun :: 10 november 14:40 :: Weer wat geleerd. dank je voor de nuttige les, Kluun.

Mr. T. :: 10 november 14:41 :: @ David: Jouw reactie is precies wat ik bedoel! De maatschappij is zo ge-erotiseerd dat je dit soort beelden doodnormaal gaat vinden. Thanks for proving the point. Je bent tegenwoordig allen maar normaal als je op internet alle pornosites afstruint en de hele straat platneukt, zeker. Anders ben je ouderwets en preuts. *newsflash*: Er zijn nog steeds mensen die het niet nodig vinden om blote borsten te zien in het openbaar. Die mensen zijn niet achterlijk of afgestompt of onder de plak van de kerk, maar heel normale en vaak ook gelukkige mensen. Wat jij op je eigen kamer uitvreet met wie allemaal zal me een worst wezen, als ik er maar niet naar hoef te kijken. Inderdaad: ik hoef niet naar Submission te kijken als ik me eraan erger, maar het was wel de bedoeling dat moslims ernaar keken. Beetje verkeerde communicatie met de doelgroep dus… Gewoon een slechte kwaliteit van regie eigenlijk. Het feit dat je onder het mom vrijheid van meningsuiting mensen tegen de schenen mag schoppen, wil nog niet zeggen dat je geen eikel bent als je het doet… respect hebben voor elkaar en rekening houden met elkaar heet zoiets. Op een respectloze wijze verkondigen dat Islamieten geen respect hebben voor vrouwen is een duidelijk geval van pot en ketel, dat net zo veel of weinig effect heeft als het in brand steken van een Islamitische basisschool als reactie op de moord van een filmmaker.

Anoniem :: 10 november 15:07 :: Haij meid of vrouw; wat een kei goed stuk heb je daar neergezet. zo duidelijk. elke vooroordelende en veroordelende mens zou dit moeten lezen. ik vind t als nederlandse zijnde, erg triest, dat sommigen de islam negatief neerzetten. jij legt het tenminste zo uit, zoals het is. ik baal er enorm van, net als jij, dat vooroordelen over moslims onterecht zijn. het zegt iets over diegenen die veroordelen, fout oordelen!i kennelijk weten ze weinig over het moslim en hebben ze nooit de koran gelezen.ik ken ook zovele moslims die gelukkig getrouwd zijn en zo’n lieve vaders en mannen en broers hebben. die mensen die veroordelen of fout oordelen, zouden eens de koran moeten lezen. de moeite waard. juist daar wordt de vrouw en man als gelijken beschouwd. er zijn zovele goede moslims en vele gelukkige vrouwen met het moslim geloof. en daarbij worden er zovele blanke vrouwen en kinderen mishandeld, dat heeft totaal niets met moslim of niet moslim te maken. dat doet het soort mens wat mishandeld, niet het geloof. het moslim geloof, heeft naar mijn weten een hele mooie intentie, betekenis!!ik vind echt dat je het mooi op papier hebt gezet. liefs een anonieme nederlandse.

Gewoonjohan :: 10 november 20:12 :: http://islam.pagina.nl vond ik zelf wel interessant om door te lezen.

Happyhour :: 10 november 23:45 :: Achja, praat het maar goed. Je kan zo Femke Halsema gaan vervangen met dit politiek correct gelul.

Bennietboos :: 11 november 08:46 :: Goed te lezen, de uitleg hier. Bedankt!

Gewoonjohan :: 11 november 09:54 :: @happyhour: praat het maar goed? Wat wordt hier goed gepraat? En ik zou persoonlijk niet Femke Halsema willen vervangen. Dat mileu geneuzel en zielige gedoe over moeilijke jeugd e.d. past niet in mijn straatje

Iris :: 11 november 18:29 :: Ik heb geen mening over de film want ik heb hem niet gezien. Alleen viel me iets op in je betoog, je zegt: “[e]n waarom doet ze het voorkomen alsof dat Allah's wil is?” Bij mijn weten heeft Hirsi Ali publiekelijk te kennen gegeven dat ze niet gelovig is. Dan kan ze niet vinden dat iets Allah’s wil is…

Arabia :: 11 november 20:31 :: Snap ook niet waarom het dan weer naakte vrouwen moeten zijn.Over provoceren gesproken.

Marokkaanse :: 11 november 20:54 :: @Iris, Ik bedoel daar niet mee te zeggen dat ze in Allah gelooft, maar dat ze het doet voorkomen alsof de mannen de vrouwen misbruiken omdat Allah dat dus wil. Snap je? Dat het voor die mannen dus Allah’s wil is.

Happyhour :: 12 november 14:28 :: Beetje laf dat je reacties gaat lopen weghalen, je ware aard? KUTMAROKKAAN!

Happyhour :: 12 november 14:29 :: Eens zien of dit blijft staan, in het kader van tolerantie en allah’s wil

Coqui :: 12 november 14:51 :: Het is bijna happyhour…neem er nog maar een paar om je korsakov te versterken

Manja :: 12 november 17:21 :: @arabia, het waren naar mijn idee geen naakte vrouwen hoor.

Marokkaanse :: 12 november 19:02 :: Happyhour, Ik haal inderdaad de discriminerende/ scheldpartijen weg, omdat anders Web-log.NL mijn weblog weghaalt. En verder nog iets, als je niet meer met argumenten kunt komen, dan moet je niet gaan schelden. Het siert je niet. Groetjes van een Kut-Marokkaan.

Happyhour :: 13 november 12:05 :: Hahaha Nee, oke duidelijk enzo. Je reageert er goed op btw. Je laat je niet kennen.

Uit de krant :: 14 november 21:04 ::


Bron: Eindhovens Dagblad
Fereshta Moradi: een stem voor verborgen leed
Dinsdag 6 mei

Onlangs hebben verschillende Regionale Opleidingen Centra (ROC’s) en gemeenten verboden uitgevaardigd op het dragen van gezichtssluiers. Ook de gemeente Eindhoven verbiedt ambtenaren een zogeheten niqaab of chador te dragen. De Iraanse Fereshta Moradi (35) uit Eindhoven gaat nog een paar stappen verder: ze wil een verbod op het dragen van een hoofddoek tot achttien jaar en een verbod op islamitisch basisonderwijs. Volgens Moradi moet de integratie van islamitische vrouwen drastisch anders.

EINDHOVEN – Met veel islamitische meisjes in Nederland gaat het niet goed. Al in de kinderjaren wordt de kiem gelegd voor angsten, depressies en fysieke klachten op latere leeftijd. Als de opvoeding van deze meisjes niet verandert, krijgt de samenleving straks de rekening gepresenteerd van een psychisch zwakke, onzekere generatie vrouwen die niet vrij en zelfbewust in het leven kan staan. Aan het woord is Fereshta Moradi (35), moeder van een zoon (12) en dochter (4). In haar doorzonwoning in de Eindhovense wijk Vaartbroek praat ze snel en in vloeiend Nederlands. Moradi ontvluchtte in 1984 op zeventienjarige leeftijd het beklemmende Iran. Ze woont sinds elf jaar in Eindhoven. Ondermeer als lid van GroenLinks probeert ze een gehoor te vinden voor haar opvattingen. Haar stellige opvattingen ontleent ze onder meer aan wat ze dagelijks ziet en meemaakt. Op de basisschool van haar twee kinderen bijvoorbeeld, in Vaartbroek. ‘Om godsdienstige redenen mogen meisjes niet naar het schoolzwemmen, of niet mee op schoolkamp. Bij mijn dochtertje in de klas mocht een Marrokkaans meisje van haar ouders met carnaval niet verkleed naar school. Toen iedereen verkleed kwam – behalve zij, voelde ze zich heel verdrietig en buitengesloten. Om haar toch het gevoel te geven een beetje verkleed te zijn, kreeg ze wat schmink op haar gezicht. Helemaal blij was ze. Totdat haar moeder haar kwam halen. Die was woedend. ‘Wij leven volgens de regels van de islam en daarom doen we niet mee aan een feest als carnaval’, zei de moeder.’ Verplicht Moradi vindt dat scholen veel meer activiteiten verplicht moeten stellen. Nu laten ze de keuze nog vaak aan de ouders; in een aantal gevallen mogen kinderen zelfs thuis blijven. Ik vind dat als je hier woont, dat je je kinderen mee moet laten doen met de Nederlandse feesten die een school viert. Sinterklaas en carnaval kun je kinderen niet ontnemen. Daarmee ontstaat op jonge leeftijd al ongelijkheid en een ‘wij’- en ‘zij’-gevoel’, aldus Moradi. Fel gekant is de Iraanse tegen de islamitische basisscholen. Volgens haar staan deze scholen integratie alleen maar in de weg, omdat islamitische kinderen niet buiten hun eigen kringetje vertrouwd raken met Nederlandse kinderen. ‘Bovendien leren de meisjes op deze scholen volgzaam te zijn en uit de buurt van jongens te blijven. De meisjes leren hun lot te accepteren. De jongens leren dat ze altijd voor de familie moeten zorgen en dat ze hun zussen in de gaten moeten houden’, aldus Moradi. Hoofddoek Pure mishandeling vindt ze de hoofddoek die kleine meisjes het spelen belemmert. ‘Ik zie soms al kleuters een hoofddoekje dragen. Of negenjarige meisjes. Meest gangbaar is de leeftijd van twaalf of dertien jaar. Onder het mom van ‘vrijwilligheid’ worden die meisjes door de familie echter gepusht een goede, onderdanige moslimvrouw te zijn.’ Volgens Moradi wordt de meisjes lange tijd ingeprent dat ze zachtjes moeten praten en dat ze zich moeten schamen voor hun vrouwelijkheid, dat seks voor mannen is en verliefdheid taboe. Mede daarom lopen veel meisje met gebogen schouders en het hoofd naar beneden, met rug- en nekklachten op latere leeftijd als gevolg. Moradi pikt deze meisjes er zo uit. Ze herkent hen omdat haar eigen lot als vrouw in Iran hetzelfde was. ‘Uit vrijheidsoverwegingen, maar ook uit gezondheidsoogpunt (weinig zon en frisse lucht) zou het dragen van hoofddoekjes in Nederland tot achttien jaar verboden moeten worden’, stelt de politiek vluchtelinge. ‘Vrouwen moeten als ze er aan toe zijn zèlf kunnen beslissen of ze de hoofddoek willen dragen of niet.’ Goede ontwikkeling Het feit dat veel islamitische meisjes succesvol een opleiding volgen, is volgens haar een goede ontwikkeling. Desondanks ontstaat daarmee ook een vertekend beeld van de emancipatie. ‘Veel meisjes zijn succesvol, omdat ze nauwelijks andere activiteiten hebben. Ze hebben school en thuis. Maar waar blijven deze meiden na hun opleiding? Nog steeds worden veel meisjes tegen hun zin uitgehuwelijkt of ze krijgen kinderen zonder dat ze daar zelf voor gekozen hebben.’ Besnijdenis Moradi vindt verder dat instanties als de GGD een veel actievere rol zouden kunnen spelen bij het controleren op en voorkomen van vrouwenbesnijdenis. Ook de leerplichtambtenaar zou onmiddellijk moeten worden ingeschakeld als een islamitisch meisje plotseling niet meer op school komt. ‘Nog steeds worden veel Somalische meisjes op negenjarige leeftijd besneden. Ze gaan ‘op vakantie’ naar Somalië en worden daar voor de rest van hun leven verminkt. Ouders die hun kinderen zoiets aandoen, zouden gestraft moeten worden, net als in Frankrijk.’ Als actief lid van GroenLinks probeert Moradi haar standpunten uit te dragen. Verder bezoekt ze allerlei bijeenkomsten van vrouwenorganisaties om aandacht voor deze problemen te vragen. Ook bezoekt ze wekelijks asielzoekerscentrum Beatrixoord waar ze met vrouwen praat die slachtoffer zijn geworden van mishandeling. Het liefst zou ze een opvang of helpdesk willen crexc3xabren voor islamitische vrouwen die psychisch of fysiek slachtoffer zijn geworden van mishandeling in naam van de islam. ‘Ik heb veel vrouwen onderdak in ons huis geboden, maar eigenlijk gaat dat niet samen met een gezinsleven.’


Verbod op hoofddoeken,
Bron Johan Wiesma

Na rijp beraad en met de steun van de meerderheid van de leerkrachten, besliste de directie van het Atheneum van Laken het dragen van een hoofddoek dit schooljaar niet meer toe te laten. Volgens de directie was de neutraliteit van de school in gevaar. Op het Athenée Bruxelles II is 80% van de leerlingen van allochtone afkomst. Dat het verbod verontwaardiging zou uitlokken was voorspelbaar. In mei voerden jongeren al actie aan de schoolpoorten. Daarbij werd ook een kortgerokte journaliste lastiggevallen. Deze keer kreeg het protest de uitdrukkelijke steun van Dyab Abou Jahjah en zijn Arabisch-Europese Liga. Francis Clees, de prefect van de school, verantwoordt zijn omstreden verbod met de vaststelling dat er een toenemende radicalisering merkbaar was. Zo droegen niet alleen meer en meer meisjes plots een hoofddoek, maar “sommigen droegen op de duur zelfs handschoenen om ook hun handen te bedekken”. Bovendien stelden leraars vast dat meisjes die geen hoofddoek droegen steeds vaker het mikpunt werden van spot en intimidatie. Daarop besloot de directie in te grijpen en het schoolreglement aan te passen. De AEL dreigt met “verdere stappen als de school niet op haar beslissing terugkomt”. Ook in Nederland, Frankrijk en Duitsland leidt het dragen van hoofddoeken op school om de haverklap tot verhitte discussies tussen voor- en tegenstanders. Bij deze mag terloops opgemerkt worden dat in Turkije zèlf het dragen van de islamitische hoofddoek op school of in publieke functies bij wet verboden is. Maar in Europa is men blijkbaar beducht voor een dergelijke maatregel uit schrik om in het verdomhoekje van de ‘onverdraagzaamheid’ geschopt te worden. Niet iedereen is blind of naxefef. Zo schreef de bekende Franse filosofe en feministe waarschuwend : “De hoofddoek is niet zomaar een lapje stof. Het is een religieus symbool en een politiek vaandel. Het is de eerste stap op weg naar het fundamentalisme.” Stof tot nadenken!


‘CHADOR-OORLOG’ IN EUROPA

Met de regelmaat van een klok worden bij ons en in onze buurlanden verhitte discussies gevoerd over het dragen van een islamitische sluier of hoofddoek en of wij dat zomaar moeten gedogen. In Frankrijk en Duitsland is het alvast verboden op school. In Nederland mag het, net als in ons land. Hier wordt het dragen van een hoofddoek -na lang aanslepende rechtszaken- zelfs toegestaan op pasfoto’s voor Belgische identiteitskaarten. De Turkse vrouw uit Wezet die dit zopas nog eens kon afdwingen bij de rechtbank heeft naar verluidt een dubbel staatsburgerschap. Dat betekent in de praktijk dat zij op haar Belgische identiteitskaart een hoofddoek mag dragen en op haar Turkse paspoort niet … Is het fenomeen van de oprukkende sjaaltjes het uitdagende symbool van een imperialistische islam of het tragische symbool van onze eenzijdige westerse ‘verdraagzaamheid’? Of maken wij ons druk om een onschuldig lapje textiel? Sluiers en sjaaltjes De term “sluier” wordt meestal zeer slordig gebruikt. Soms bedoelt men een gewoon sjaaltje of hoofddoekje dat alleen de haren bedekt, soms de hidjaab die ook de hals en de schouders aan het oog onttrekt, en soms de verschillende varianten van echte sluiers die als maskers heel het gezicht verbergen. In Saoudi-Arabië hebben de lange, vormeloze kolenzakjurken een kap die slechts een smalle buisvormige opening voor het gezicht vrijlaat, zodat de vrouw door die koker net genoeg kan zien om niet te struikelen of nergens tegen aan te botsen. Door het beperkte zijdelingse gezichtsveld worden vrouwen wel zeer dikwijls het slachtoffer van aanrijdingen. In Pakistan en Afghanistan gebruikt met burqa’s met kleine venstertjes van halfdoorzichtig gaas voor de ogen, en in andere landen laten sluiers alleen een kleine kijkspleet voor de ogen vrij. De hoofddoek en de hidjaab zijn dus geen echte sluiers. Ongelukkig symbool Saoudische vrouwen moeten in het openbaar niet alleen een hoofddoek dragen, ze moeten volledig gesluierd zijn en heel hun lichaam moet schuilgaan onder vormeloze zwarte gewaden. Egyptische vrouwen genieten een veel grotere vrijheid in de keuze van hun kleding. De meeste Egyptische vrouwen dragen geen sluiers, en velen kleden zich tamelijk westers, vooral in de steden. Wie zich blindstaart op uiterlijke criteria zou denken dat Egyptische vrouwen veel vrijer en geëmancipeerder zijn dan hun Saoudische zusters. Maar dat is slechts gedeeltelijk waar: de meeste Egyptische meisjes worden besneden. Onder de elegante westerse mantelpakjes gaan seksueel verminkte lichamen schuil. Terwijl vrouwenbesnijdenis in Saoudi-Arabië vrijwel nooit voorkomt. En volgens de alawieten – een islamitische sekte in Syrië, waartoe ook de presidentiële familie behoort – moeten vrouwen ook geen sluiers dragen. Dat is al evenmin een bewijs van progressiviteit of emancipatie, want volgens diezelfde alawieten hebben vrouwen geen ziel … Het is dus niet helemaal logisch dat de sluier en de hidjaab door vriend en vijand worden beschouwd als de ultieme symbolen van de onderdrukking van de islamitische vrouw. Maar symbolen ontlenen hun kracht nu eenmaal niet aan logica. Zelfs symbolen die naar objectieve criteria gemeten verkeerd gekozen zijn, kunnen een verschrikkelijke psychologische lading krijgen. Dat is zeker gebeurd met de hidjaab. Het dragen van een rood, zwart of bruin hemd was in de jaren dertig ook geen kwestie van esthetica of vestimentaire voorkeur. Het was een ondubbelzinnige politieke beginselverklaring, en een vergissing kon dodelijke gevolgen hebben. Zo is ook de hidjaab niet slechts een vestimentair onderdeel of zelfs maar een uiting van zedigheid, zoals de sjaaltjes van onze boerinnen vroeger. Het is een politiek-religieuze beginselverklaring. Tijdens een moslimconferentie in Genk werd dit enige jaren geleden bijzonder duidelijk verwoord door Kalim Siddiqui, de stichter van het Britse moslimparlement: “Een vrouw die de hidjaab draagt, draagt de vlag van de islam. Het is de hoofddoek die de maat aangeeft voor het verschil tussen de islam en het westen. De moslimvrouw zegt openlijk en uitdagend dat de westerse beschaving onaanvaardbaar voor ons is, dat ze een ziekte is, een pest voor de mensheid, en dat alleen de islam de mens waardigheid kan geven.” Een vrouwenprobleem? Als men echt gelooft dat het aantal echtscheidingen, verkrachtingen of lustmoorden kan teruggedrongen worden door alle vrouwen een hoofddoek en lange jurken met lange mouwen te laten dragen, dan zou men die remedie zeker moeten overwegen. Vergeleken met de reusachtige winst in termen van mensenlevens die gered worden en menselijk lijden dat voorkomen wordt, zouden die kledijvoorschriften slechts een kleine beperking van de vrijheid zijn. Vele fatsoenlijke en goedmenende moslims redeneren op die manier. Zij denken niet in dezelfde oorlogszuchtige termen als Kalim Siddiqui. Maar zij maken wel een andere typisch islamitische – of typisch mannelijke?- denkfout: zij geloven dat verkrachting en seksueel geweld het gevolg zijn van iets wat vrouwen hebben gedaan of nagelaten. Terwijl het natuurlijk duidelijk is dat de schuldigen in dit geval altijd mannen zijn. Verkrachting is een gevolg van het gebrek aan beschaving bij mannen. Alle kledijvoorschriften en alle sluiers van de wereld zullen daaraan niets veranderen. Voor de westerse lezer is dat misschien vanzelfsprekend, maar voor vele moslims is die gedachte verwarrend en vreemd, en dat verklaart hun obsessie voor sluiers, hoofddoeken en lange gewaden. Het idee dat individuele of maatschappelijke problemen inzake seksualiteit niet alleen door vrouwen veroorzaakt worden, maar ook door mannen, heeft in hun cultuur nog geen wortel geschoten. In zekere mate geldt dat ook voor hun beoordeling van verschijnselen als echtscheiding, prostitutie, pornografie, buitenechtelijke geboorten en tienerzwangerschappen. In de islamitische visie worden die problemen alleen veroorzaakt door vrouwen, en zijn mannen er de onschuldige passieve slachtoffers van. In werkelijkheid wijzen pornografie en prostitutie natuurlijk in de eerste plaats op problemen bij de seksualiteitsbeleving van mannen, niet van vrouwen. Bij overspel en echtscheiding zijn er natuurlijk gemiddeld evenveel schuldige mannen als vrouwen. Maar in het islamitische wereldbeeld passen zulke overwegingen niet. Men verwaarloost de innerlijke beschaving – bij de opvoeding van jongens nog meer dan bij die van meisjes – en men spitst zich met een obsessieve verbetenheid toe op materiële uiterlijkheden: sluiers, hoofddoeken en kolenzakjurken. Alle nuances en relativeren gaan daarbij verloren. Als men in Arabische kranten verontwaardigde discussies leest over “naakte” vrouwen op een strand, dan gaat dat niet over nudisten of exhibitionisten, maar over vrouwen die aan het strand geen sluier dragen … “Ongesluierd” is voor vele islamitische mannen ongeveer hetzelfde als “spiernaakt”. Moordende fixatie Hoe moordend die obsessie voor kledijvoorschriften kan zijn, bleek op 11 maart 2002 bij een brand in een Saoudisch internaat voor meisjes: de leerlingetjes die uit het brandende gebouw wilden vluchten werden door bewakers van de mutawa’een, de religieuze politie, met knuppels geslagen en terug in de school gejaagd omdat zij niet volgens de islamitische voorschriften gekleed waren. Daarna probeerde de religieuze politie zelfs de hulpdiensten en de brandweermannen te beletten het gebouw binnen te gaan. Dat waren immers mannen, en de ongesluierde meisjes mochten niet aan hun blikken blootgesteld worden. In de waanzinnige logica van de mutawa’een konden zij nog beter levend verbranden … Veertien meisjes kwamen om door verstikking achter een buitendeur die door de mutawa’een was afgesloten. In een normaal land zou er bij een identieke brand in een identiek schoolgebouw waarschijnlijk niet xc3xa9xc3xa9n dodelijk slachtoffer zijn gevallen. In Iran worden vrouwen gearresteerd en gegeseld omdat hun hidjaab niet zorgvuldig is vastgemaakt, zodat er enkele haarlokken zichtbaar zijn. Tot welke ziekelijke kronkelredeneringen de fixatie op de hidjaab kan leiden blijkt uit het beroemde citaat: “Het is de plicht van vrouwen om hun hoofd te bedekken, omdat het haar van vrouwen vibraties uitstraalt die mannen opwinden, misleiden en corrumperen” En dit komt niet van een onontwikkelde fanaticus, maar van de beroemde ayatollah Rafsanjani. In Turkije is het dragen van religieuze kledij – in praktijk de fez voor mannen en de hidjaab voor vrouwen – in principe bij wet verboden. Maar onder druk van de toenemende islamisering van de samenleving kan men die wetten steeds minder doen naleven, zelfs niet aan de universiteiten. Na een geval van verkrachting in een overvolle autobus in Egypte schreven de fundamentalistische kranten eensgezind dat het de schuld van het slachtoffer was: zij had weliswaar een lange rok gedragen, maar geen hoofddoek en geen sluier, dus zij had het zelf uitgelokt. In Kasjmir dreigden de fundamentalisten ermee alle vrouwen die geen burqa droegen in de benen te schieten of met zwavelzuur te verminken. Tijdens de burgeroorlog in Algerije werden vrouwen het slachtoffer van de gruwelijkste represailles als zij niet de verplichte hidjaab droegen. Het GIA had alle lycea en universiteiten formeel verboden nog onderwijs te verstrekken tenzij leraressen en vrouwelijke leerlingen de sluier dragen. Bovendien moeten gemengde klassen, muziekonderricht en lichamelijke opvoeding voor meisjes afgeschaft worden. Leerkrachten en professoren die dit verbod trotseren werden vermoord. De wraakacties tegen vrouwen die zich “onislamitisch” kleedden waren dikwijls van een weerzinwekkende wreedheid. Een vrouw zwavelzuur in haar gezicht of op haar benen gooien was een standaardstraf. Begin 1995 publiceerde de krant El Watan bijvoorbeeld het geval van een familie die volledig werd uitgemoord door een bende FIS-strijders die hun huis waren binnengedrongen. De enige overlevende was een meisje van negen jaar. Het kind was herhaaldelijk verkracht en met een bijl bewerkt. Abla Cherif, een journalist van El Watan beschrijft ook het lot van een vrouw die samen met haar twee dochters door fundamentalisten werd ontvoerd en vermoord: “Een van de daders werd later gearresteerd en hij legde een gedetailleerde verklaring af … Zij hadden de vrouw aan een boomstronk vastgebonden zodat zij de verkrachting van haar beide dochters moest aanzien. … Na die collectieve verkrachting werden de meisjes gemarteld en onthoofd.” De moeder werd daarna met een verfbrander gefolterd en eveneens onthoofd. En zo zijn er duizenden gevallen … Scholen capituleren Overigens komt ook voor migrantenmeisjes in westerse landen de “vrijheid” om al dan niet een hoofddoekje te dragen, steeds meer in het gedrang. Zowel in Nederland als in België worden meisjes dikwijls door leraars islamitische eredienst gexefntimideerd en bedreigd als ze geen hoofddoek dragen. In sommige scholen is een heel netwerk van allochtone verklikkers die meisjes verraden als ze buiten de school het gehate hoofddoekje durven afdoen … In meerdere gevallen kregen de overtreedsters als straf een fikse ranseling. Enkele Nederlandse scholen die probeerden het dragen van islamitische hoofddoekjes te verbieden, hebben bakzeil gehaald. Onder druk van de political correctness en de steeds sterkere islamitische lobby hebben zij het dragen van hoofddoeken en hidjaabs opnieuw moeten toelaten. In de omgeving van de Grote Moskee in Brussel patrouilleert nu ook een soort mutawa’een, net zoals in Saudi-Arabië.


‘Chadoroorlog’

Vrouwelijke tegenstanders van de chador klagen over haarverlies, huidirritaties en zelfs depressies bij kinderen door de lange, zwarte gewaden. Maar er is hoop. Voor het eerst sinds de islamitische revolutie van 1979 mogen leerlingen en leraressen in Teheran zonder sluier rondlopen. In het streng-islamitische is dat een kleine revolutie op zich, die natuurlijk op sterk verzet stuit van de radicale fundamentalisten. Intussen lijkt de opmars van het hoofddoekje in het vrije westen niet te stuiten. In Frankrijk geldt de islamoloog Gilles Kepel als een van de belangrijkste deskundigen als het gaat om de islamitische migrantenstroom naar Europa. In zijn boek ‘Allah in het Westen’ spreekt Kepel over de ‘banlieues de l’ Islam’, de migrantengetto’s als ‘voorsteden van de islam’. De sluieraffaire maakt duidelijk dat het niet om een stukje stof gaat maar om wat Huntington ‘Botsende beschavingen’ heeft genoemd. Kepel noemt dat waardenconflict de ‘chadoroorlog’. De Waalse minister van onderwijs Hazette kondigde bij het einde van vorig schooljaar aan dat hij het dragen van de islamitische hoofddoeken op middelbare scholen wil verbieden. In Brussel werd daartegen door gesluierde moslimmeisjes betoogd. Zij eisen het ‘recht’ op om hun hoofddoek altijd en overal te dragen. De ‘chadoroorlog’ is nog niet gedaan … De Hijab stuurt een boodschap van acceptatie van onderdrukking en afwijzing gelijkheid man/vrouw. Een vrouw die zichzelf bedekt vanuit haar liefde voor Allah, legt hiermee niet alleen een verklaring af voor wat ze accepteert, maar ze verklaart er ook mee wat ze afwijst. Iedere vrouw die weigert mee te spelen met de spelletjes tussen de twee sekse die zo fundamenteel zijn in alle maatschappijen, zal uit de maatschappij verdreven worden. Er wordt altijd al van vrouwen verwacht dat zij een bepaalde rol spelen in de maatschappij.


Volledig verbod chador bepleit
Bron: Parool MIJNTJE KLIPP

AMSTERDAM – De gezichtssluier moet niet alleen op de scholen, maar overal in de Nederlandse samenleving worden verboden. Dat zegt Ankie Verlaan, lid van het college van bestuur van de Universiteit van Amsterdam (UvA) en oud- bestuursvoorzitter van het Regionaal Opleidingen Centrum (ROC) Amsterdam, een grote centrale voor beroepsonderwijs, in een interview met deze krant. ”Respect voor elkaar laat je zien door elkaar in de ogen te kijken.” Verlaan verwierf landelijke bekendheid met de manier waarop ze de gezichtssluierkwestie op het ROC afhandelde. Drie meisjes verschenen vorig jaar met een zogeheten chador op school, waarop de leiding hen de toegang ontzegde. Dat leidde tot veel commotie. In navolging van het ROC stelden de meeste scholen een chadorverbod in, omdat de sluier een goede communicatie in de klas zou belemmeren. De Commissie Gelijke Behandeling gaf in maart dit jaar het ROC gelijk. Twee van de drie tieners waren naar de commissie gestapt. Zij zagen na de uitspraak af van een rechtszaak over het verbod. Twee van de meisjes zijn op het ROC gebleven en dragen geen sluier meer. Het ROC kwam, onder aanvoering van Verlaan, met andere strenge regels voor de in totaal ruim dertigduizend leerlingen. Zo moet als voertaal Nederlands worden gebruikt. Volgens Verlaan zou dat op elk schoolplein moeten gelden. ”Ik realiseer me dat wij in Nederland integratieproblemen altijd op een merkwaardige manier hebben aangepakt. We hebben volstrekt genegeerd wat er speelde, wat mensen doen, hoe ze samenleven. Ineens denk je, als het over de gezichtssluier gaat: ho eens even. Met alle respect voor elkaars overtuiging, maar moeten wij dat in Nederland toelaten? Ik vind van niet.” Verlaan, voormalig topambtenaar, heeft forse kritiek op de landelijke politiek. Het Ministerie van Onderwijs bekommert zich meer om de eigen positie dan om de status van het onderwijs en de laatste kabinetten zijn slap geweest, zegt ze. ”Scholen in grote steden zouden bijvoorbeeld, vanwege de problemen, meer geld moeten krijgen dan plattelandsscholen, maar niemand doet er wat aan. Niemand durft dat.” Vandaag in de krant Interview met Ankie Verlaan: ‘Het zijn slappe kabinetten geweest.’ 27-9-2003 Kijk hier>/a> voor een documantaire over de burka in Nederland.

Miss Piggy(de slanke) :: 21 november 18:29 :: Er wordt te weinig met liefde gevreeen. Daarom krijg je dit soort filmpjes. Barry zou zeggen gewoon doorgaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.