donderdag 4 augustus 2011

Ramadan in het nieuws (toen)

TOO MUCH INFORMATION Er zijn van die mensen die op Twitter zó vaak met zulke interessante informatie aankomen, dat het geen beginnen aan is om aan elke tip aandacht te besteden. @EricHennekam is zo iemand. Voor mij als geschiedenisfanaat zijn zijn berichten over online archieven om te wátertanden. Duik ik, als de rasechte ADHD’er die ik ben, in elk archief waar Hennekam aandacht aan besteed, dan zou ik werkelijk verzúipen in de informatie en niet meer wéten waar ik het zoeken moet.

VERZORGD DOOR HET ANP Komt Hennekam vanavond met dit bericht: ”Gered uit de vuilcontainers van de NOS deze mooie bron. ANP Radiobulletins Digitaal 1939- 1984 http://anp.kb.nl” Ja, dan heb je me te pakken, hè. Gered uit de vuilcontainers, dàt doet ‘t ‘m. Ik klik door en ontdek ANP Radiobulletins Digitaal 1937-1984, een archief van anderhalf miljoen radiobulletins. ‘Typoscripten’ uit de periode 1937-1984, originele papieren met aantekeningen. Zo’n archief biedt legio mogelijkheden. Je kunt zoeken op datum (bijvoorbeeld op de geboortedatum van iemand die je kent, om zo te kunnen lezen wat er op de dag van haar of zijn geboorte in het nieuws was) maar ook natuurlijk ook op zoektermen. De bulletins zijn beschikbaar als scan, zie je een bulletin dat je graag wilt bewaren dan klik je op het diskette-icoon et voilá je bewaart het als een .jpg bestand. Easy!

RAMADAN IN HET NIEUWS Uiteraard heb ik direct wat zoektermen losgelaten op dit archief, zoektermen die te maken hebben met islam (ja, ik blijf on topic in deze weblogbijdrage). Met de zoekterm ‘moslims’ kom ik niet zo ver want tot niet zo lang geleden was de term ‘mohammedanen’ nog in zwang. ‘RAMADAN’ Ja, laat ik die zoekterm eens gebruiken. Dan kom ik vast veel interessants tegen. Hieronder een bulletin van 18 mei 1952 waaruit duidelijk blijkt dat de Franse machthebbers in Tunis het nogal te stellen hadden met de bevolking. De avondklok was van kracht. Maar ter gelegenheid van ‘het Mohamedaanse ramadan-feest’ [sic] werd de avondklok tijdelijk opgeheven (voor 30 dagen). Neem zelf eens een kijkje in dit bijzondere archief! anp.kb.nl radiobulletins.delpher.nl

klik op de afbeelding om de tekst in groter formaat te kunnen lezen

ANP Radiobulletin 18-05-1952_4

UPDATE 27 april 2014 (links aangepast)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.