donderdag 28 april 2011

Dag, Oordeel! #haroldcamping #doom #dom

De opmerkelijkste krant van Nederland WaarMaarRaar.nl heeft mij vandaag met de neus op de feiten gedrukt. ''Dag des Oordeels valt op 21 mei'' zo roept de krant vandaag. Altijd fijn om te weten waar je aan toe bent, niet waar?


Met een korreltje zout smaken de 'artikelen' van WaarMaarRaar.nl het beste. Reageerders gooien nog wel eens roet in het eten, maar bij dit artikel zien de meesten er de humor wel van in – al hebben er maar weinig kaas gegeten van islam. Zo vraagt @raarenwaar zich af of het nu Jezus of Mohammed is, die zich op de Dag des Oordeels weer laat zien. Ik stel @raarenwaar gerust en zeg dat ook moslims geloven dat het Jezus (Isa) is die terugkeert als de Tijd rijp is. 4:159


Uiteraard neem ik ook een duik in de materie van het artikel. De Amerikaanse predikant Harold Camping (hij is degene die verwacht dat de aarde nog maar een paar weken heeft) is er echt zeker van. Kijk maar naar de beginpagina van zijn eigen website Familyradio.com, zoals die er nu (28 april 2011) uitziet:


Mocht het nu (het moment dat je deze weblogbijdrage leest) 22 mei 2011 zijn – of later, incha Allah – bezoek dan eens Harold Camping's website Familyradio.com. Wat zou onze onheilsprofeet dan te zeggen hebben?

Ik moet ineens terugdenken aan een aantal jaren geleden, toen Yande (tien jaar oud) zich afvroeg of je ook kunt berekenen wanneer de Dag daar is. Mash'Allah, da's ècht een doordenker! Ik neem je terug naar augustus 2005, 's avonds. Ik lees Yande voor uit Onze Oemma (tijdschrift voor moslimkinderen).



[...] 'De zon komt altijd op in het oosten en gaat onder in het westen. Onze Profeet (vzmh) heeft gezegd dat de Dag des Oordeels gekomen is als de zon opkomt in het westen in plaats van het oosten.' Einde verhaal. Ik wil Yande een nachtzoen geven, maar dan:

'Papa? Kun je ook berekenen wanneer het Yaawmiddien [Dag des Oordeels] is?'

'Nou, gelukkig niet, meisje.'

'Ja, maar als de zon nu bijvoorbeeld morgen in het noorden opkomt en overmorgen in het westen…'

'…zoals in een weersverwachting, bedoel je?' Ja, Abdul, dat onderbreken van iemand die praat ben je nog niet afgeleerd. Nog steeds hyperdepyper, maar het wordt minder (mash'Allah).

'Ja, dat bedoel ik, papa.'

'Hè?' Mijn gedachten zijn afgedwaald, dat gebeurt ook nog steeds. En dan heb ik het nog geeneens over mijn fameuze vergeetachtigheid.

'Dat van die weersverwachting, papa.'

'Eh, oh ja. Nou, Yande meisje, de komst van Yaawmiddien kun je echt niet berekenen. Die Dag komt wanneer Allah het tijd acht.'

Nee, er bestaan alhamdulillah geen instituten als het KNYI of Yaaw Consult.

'Het enige wat je kunt doen, Yande, is alles doen voor Allah, soebhana wa ta'ala, vertrouwen in Hem hebben en in wat Hij voor ons in petto heeft.' Fi sabilillah.

(citaat uit weblogbijdrage
Yande en Yaawmiddien IV d.d. 15 augustus 2005)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.