woensdag 2 juni 2010

Partij “één” (rabbijn lijstduwer van nieuwe partij, kandidaten moslims en niet-moslims)

Mijn weblogcategorieën Ontmoetingen en Samen Verder Bouwen (Zutphen) zijn plekken waar ik aandacht besteed aan interreligieuze ontmoetingen. Echt vol met bijdragen staan deze deels overlappende categorieën niet – maar soit moet je eens kijken wat ik zojuist heb ontdekt door het raadplegen van de kandidatenlijst voor de Tweede Kamer verkiezingen van 9 juni a.s. (de lijst die vandaag op mijn deurmat is gevallen). Rabbijn Soetendorp blijkt de lijstduwer te zijn van één, een nieuwe politieke partij die bestaat uit moslims en niet-moslims – voor de komende Tweede Kamer verkiezingen heeft deze partij lijstnummer 16 gekregen.

www.partijeen.nl

Járen geleden ben ik op mijn weblog de categorie ‘Ontmoetingen’ begonnen, heel sober, met één enkele bijdrage van twee regels:




Zo’n twee jaar na de eerste bijdrage in de categorie ‘Ontmoetingen’ zet ik op mijn weblog onderstaande foto (een ‘stilleven’ naar een eigen idee). Een abstracte ontmoeting tussen ‘halal’ en ‘koosjer’ onder de wat flauwe titel Matz ‘s ‘n moslim.

In maart 2008 maak ik een videoverslag van de bijeenkomst “Samen Verder Bouwen”, mede-georganiseerd door de gemeente Zutphen n.a.v. het verschijnen van Geert Wilders’ magnum opus FITNA. Het is een bijeenkomst waarin christenen, joden en moslims het woord voeren. Ga naar het archief van Zutphen Web TV waar onder de noemer Zutphen – stad van christenen, joden en moslims een videoverslag is geüpload van deze bijeenkomst.

www.livestream.com/zutphen/folder?dirId=7951093894962602338
UPDATE D.D. 28 MEI 2013 Video's van deze bijeenkomst zijn nu te bekijken via deze YouTube playlist 

De naam van deze bijeenkomst heb ik later gebruikt om een categorie van mijn weblog een naam te geven. Zutphen, bedankt!




Om dan na al die tijd zo’n politiek initiatief te zien als één, een partij waarvan een rabbijn de kandidatenlijst van moslims en niet-moslims duwt, is mash’Allah werkelijk kicken. Da’s pas samen verder bouwen!

Voor de goede orde, de bijdrage die je nu leest is géén stemadvies. Het feit alleen al dat de kandidatenlijst van één zo divers is samengesteld, maakt mij enthousiast. Bij nadere beschouwing van het programma van één (later, incha Allah) moet blijken of ik ook enthousiasme kan opbrengen voor het partijprogramma.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zeg 't maar

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.